Hun driter i meg

Categories Hverdagskaos 🏃🏼‍♀️


 

Forrige helg dukket spørsmålet om jeg kunne kjøre opp. En venninne sendte meg melding og lurte på om ikke jeg kunne hente henne når hun skulle hjem, i og med at jeg garantert var edru. Hun spurte, fordi hun visste at jeg var hjemme. Fordi hun var nødt til å komme seg hjem. Fordi hun ikke ville ende opp hos eksen sin. Fordi hun bare måtte ha det gøy. 

Jeg svarte nei. Mye fordi jeg var litt skuffet for å ikke bli invitert dit hun skulle, i og med at jeg kjente alle andre som var der. Men mest fordi vi ikke har snakket med hverandre på snart et halvt år. 

Halv fem natt til lørdag ringer hun. Hun er godt beruset og vil hjem. Tankene flyr gjennom hodet mitt. Er det dårlig av meg å si nei nå? Er det uansvarlig? Jeg vil jo ikke at hun skal ende opp hos eksen sin. Faen, så trøtt jeg er. Det er dårlig gjort av henne. Tenk om hun fryser. Jeg orker ikke kjøre to timer nå. 

Hun forteller at foreldrene har drukket, og at de ikke kan hente. At hun ikke vil ende opp hos eksen sin og at hun ikke har penger til taxi. Hun sier at hun er full og at kvelden sugde.

Jeg sitter dermed og føler meg som den siste løsningen i verden. Som den nyttige idioten. Hun som alltid stiller opp og kjører utakknemlige venner midt på natten. 

Jeg svarer nei. 

Jeg står opp klokken syv for å dra på jobb selv og stiller meg spørsmål om det var uansvarlig av meg. Jeg sender hun melding og spør om hun kom seg hjem. Noen timer senere svarer hun at hun fikk tak i en taxi allikevel. Jeg spør hvor hun fikk pengene fra, og hun svarer smilefjes. 

Og min dårlige samvittighet forsvinner. 

Du må ikke misforstå meg, for jeg stiller selvfølgelig opp. Men er det egentlig min oppgave å stille opp gratis, midt på natten for en som jeg egentlig ikke har noe kontakt med? Jeg oppfatter jo at den eneste grunnen er at hun må hjem, og at hun driter i meg. At hun bruker meg, for å komme seg hjem?

Eller, burde jeg stått opp og kjørt henne i to timer, gratis?

// Marty

 

 

4 kommentarer

4 thoughts on “Hun driter i meg

  1. Så du har ingen betenkeligheter om å legge ut dett på bloggen din? Veninnen din vil vel lese dette? Og ganske mange andre vil skjønne hvem du snakker om.

  2. Jeg skjønner en sånn situasjon kan være vanskelig. Jeg synes du gjorde det rette! Du hadde ikke snakket med henne på en stund og for hene så var vel du på en måte hennes siste priotering å spørre. Du gjorde det rette fra min side av saken <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *