Hvorfor skal vi snakke om selvmord?

Categories Tanker 💭


 

I dag har jeg flere blandede følelser i kroppen. I dag har jeg foreløpig ikke klikket meg inn på én nettavis som ikke har skrevet om selvmord. På en rar måte syntes jeg det er bra, ikke fordi tilfellene er mange – Men fordi det er på tide at dette virkelig blir tatt tak i, ristet i og gjort noe med. Det er på tide at vi også fjerner tabuet rundt selvmord. 

Jeg vet at mange lurer på hvorfor vi burde snakke om selvmord. Jeg velger å stille et motspørsmål og spørre om hvorfor vi ikke skal snakke om det. Vi har de siste årene snakket om psykisk helse høyt og lavt, og det kan godt diskuteres om det er flere enn nødvendig som har stått frem med psykiske lidelser. Åpenheten vi har opparbeidet er fantastisk, samtidig så har vi noen sorte felt som vi alltid skyr unna. Jeg vet ikke om det er fordi selvmord fortsatt blir ansett som en svakhet hos mange, fordi det er så fjernt, eller fordi det er så vondt. 

Hvorfor burde vi snakke om selvmord?

Fordi selvmord fortsatt er et enormt tabu. Noe vi er nødt til å få slutt på. 

Fordi alt for mange ser på selvmord som en svakhet. 

Fordi alt for mange ikke tør å snakke om at de har mistet noen grunnet selvmord.

Fordi alt for mange syntes selvmord er flaut. 

Og da mener jeg at vi har en lang vei å gå. 

Jeg har gått mange år på skolen, og jeg kan ikke huske at vi har snakket om selvmord en eneste gang. Kanskje bortsett fra når en klassevenninne mistet faren sin på ungdomsskolen, da visste alle om det – Men ingen snakket om det. Jeg tror ikke nødvendigvis at det kun er skolen som kan åpne seg opp mer, jeg tror den viktigste jobben ligger hos foreldrene. At den største forbygningen ligger der. For åpenheten rundt selvmord som jeg søker, handler nemlig ikke kun om åpenhet, den handler like mye om forebygging. 

Det er på tide at vi drar de sårene temaene som er igjen opp fra mørket. Det er på tide at vi prater om det. Det er på tide at vi fjerner fordommer vi har knyttet opp mot selvmord. Jeg tror nemlig ikke nødvendigvis vi er så bevisste på at vi ikke skal snakke om det, jeg tror heller det handler om at vi ikke har kunnskap, kanskje godt blandet sammen med frykt. 

I dag virker som en god dag å begynne, til tross for at det for mange er for sent. Vi trenger informasjon, vi trenger voksne som snakker, vi trenger samhold og vi trenger aksept. 

Vi trenger å vite at selvmord ikke er en svakhet, at selvmord ikke er flaut og at selvmord burde snakkes om. 

Det handler ikke om at vi skal akseptere selvmord. Det handler om at vi skal akseptere det å ikke ha det bra, at vi skal snakke om fordommer og tanker knyttet rundt teamet. 

Jeg tror nemlig det kan redde liv. 

Følg meg gjerne: Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs

 

// Marty

6 kommentarer

6 thoughts on “Hvorfor skal vi snakke om selvmord?

  1. Jeg er på en måte enig med deg, men jeg vil ikke si at grunnen til at selvmord ikke snakkes om, er pga tabu.
    Det er pga smitteeffekten, og det er derfor det er så vanskelig å snakke om. I meida kreves enormt mye kunnskap rundt temaet for å ikke “trå feil”.

  2. Hei Ungkarskvinne og Martine.
    Dette bør snakkes om. Grunnen til at man oppfatter det som smitteeffekt er fordi de som sliter og IKKE tør snakke om det, FORDI de tror det er tabu eller at de ikke vil bli forstått/hørt/behandlet etc ser “opp til” den som har gjort det og tenker at da er der greit/enkelt osv. Ved å ikke snakke om det, skaper vi smitteeffekten. Ved å snakke om det, åpner vi for at folk som sliter kan snakke om det. Jeg har selv både selvmforsøk og selvmord i min nærmeste familie! Jeg har gått et selvmordsforebyggende kurs ( desverre for sent…) og det hjelper å snakke om det!!! Bare det å spørre en person rett ut, kan redde liv!!! Det at det er ubehagelig å spørre noen er også et problem og skaper igjen et tabu. Den dagen det er åpenhet og trygghet rundt temaet tror jeg at selvmordsraten vil gå ned. Anbefaler alle å Google og se: filmen Leve.

  3. Selvmord burde ikke bli sett på som tabu :s men burde heller ikke bli sett på som en vanlig ting heller
    Men syns dei som vil ta selvmord burde være mer åpne før det evt skjer for da kan man unngå det og folk må slutte å være så skeptiske på psykiske lidelser
    Uansett det er blitt for “vanligt ” å ha det

  4. Takk for at du blogger om dette. Vet selv om flere som har mistet livet på grunn av selvmord, både venner og folk jeg har møtt et par ganger. Og har opplevd selvmordsforsøk i nær familie. Det var ekstremt tungt å snakke om i flere år, men det å få hjelp som pårørende var en enorm lettelse. (Hvis noen leser så anbefaler jeg å ta kontakt med LPP som er en organisasjon for pårørende) Mange spøker fremdeles med selvmord og sier de ikke skjønner det. For meg er det ikke alltid så mye å skjønne, noen som vurderer selvmord er veldig syk og har det ikke noe bra. Dette er mennesker som er fantastiske og hyggelige, og som verden trenger. Men de trenger hjelp, og det er ikke alltid så lett å be om. Som venn og pårørende prøver jeg å være der, spør gjerne hvordan folk har det, vis interesse, ikke gi opp. For de som kjenner noen de er bekymret over anbefaler jeg å prøve å søke hjelp til denne personen, gjerne ta kontakt med noe helsepersonell dersom du trenger hjelp. Til tider kan det være tungt, men du gjør noe fantastisk for en person som trenger det. Og, jeg kan love at det vil bli bedre, jeg kjenner flere dette er tilfelle for. Livet blir bedre, du vil le og smile 🙂

  5. Hei Martine
    Jeg er så enig i mye av det du skriver, og selv tror jeg at det aller mest vanskelige med selvmord, er at det er så endelig. Når det har gått så langt, så er liksom alt håp ute, og man ser aldri personen igjen, og det er kanskje på mange måter for vanskelig å forholde seg til.
    Selv har jeg begynt å skrive blogg om noe så annerledes som det å være mann, og kjenne på følelser. Når jeg skrev de siste innleggene mine om dette, visste jeg ikke at det faktisk er utrolig mange fler menn som tar selvmord, en jenter og kvinner…! Det opprørte meg faktisk ganske mye. Les gjerne igjennom det jeg har skrevet om at “det er ikke særlig mandig å være deprimert” og si hva du synes.
    Ønsker deg en god dag!!
    Hilsen Lars Harald

  6. Jeg synes det er dumt at det er tabu, men samtidig litt bra pga den enorme smitteffekten. Helt ærlig synes jeg ikke at det er noe man skal snakke om. Men å snakke om følelsene som ligger bak, er jeg veldig for!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *