Jeg hater russen

Categories Hverdagskaos 🏃🏼‍♀️

"Skitt, har Martine vært ute med russen? Sjukt dobbeltmoralsk."
"Ja, dette er fra 2012 eller noe. Sjukt dobbeltmoralsk. HAHA"
Du ser vel hvor mye jeg hater russen her, hehehe. 

 

Jeg har valgt å ikke være russ i år. Ironisk nok er det flere som har vridd det til at jeg hater russen. Noe som OVERHODE ikke stemmer! Jeg må bare le, for blir ikke det like dumt som å si at man hater tykke mennesker, eller mennesker med langt hår? Man kan da ikke sette et hat-stempel på grunnlag av enkelte handlinger. Jeg har skrevet om noen av russesangene, og vært tydelig på at jeg ikke syntes at de hører hjemme noe sted. Jeg har også skrevet om voldtekt i russetiden, for det hører HVERT FALL ikke hjemme noe sted. Men jeg håper og tror at de fleste er relativt enige i det, og det gir meg ingen større grunn til å hate fordi mine jevnaldrede har på seg røde bukser i en månedstid. 

En av grunnene til at jeg har valgt å la være er fordi jeg ikke går ved noen videregående, og fordi russetiden handler om å feire at man er ferdig med videregående, noe jeg ikke er helt enda!

Det frister meg heller ikke. Jeg vet at jeg tåler dårlig å feste flere dager på rad, og akkurat nå er det mye annet jeg heller har lyst til. 

Noe mer drama enn det er det ikke. 

Jeg syntes faktisk russen får overdrevet mye kritikk. Det er synd at noen ødelegger for andre! 

Russen fra mitt hjemsted har gjort det de kan for å informere folk, de forsøker å være flinke til å rydde etter seg og respektere alle som ikke er russ. Noe jeg mener fortjener gjensidig respekt! 

Så nei, jeg hater ikke russen til tross for at jeg har valgt å la være å være russ. På lik linje som jeg ikke hater folk fordi jeg som regel takker nei til alkohol.
Men hvis jeg kan komme med en oppfordring til alle russ, så er det å inkludere alle. Invitere alle! Det er ingen som burde sitte alene under en slik feiring. Ta med deg de i klassen du ikke har snakket så mye med, hun du var forelsket i når du gikk i første klasse og ta med deg de du alltid diskuterer med. 

Jeg håper solen fortsetter å skinne for dere som er russ, resten av russetiden!

// Marty

 

 

 

 

6 kommentarer

6 thoughts on “Jeg hater russen

  1. Hei 🙂
    Har du tatt friår fra vgs, eller tenker du å ta alt selv som privatist?
    Trodde faktisk du var myye eldre. Men muligens pga ditt høye refleksjonsnivå.

  2. For å være russ trenger man ikke å drikke eller feste flere dager på rad. Det er synd russen har fått det ryktet på seg. Vi er ungdommer som nyter feiringen av tretten års skolegang – og det kan man feire både med eller uten fargerike bukser 👊🏼
    Jeg synes du er kjempeflink!! Liker refleksjonene dine. STÅ PÅ!
    CS❤️

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *