Tiggere kan heller selge sex

Categories Tanker 💭

“Damen kommer nærmere meg. Jeg kikker i bakken, fomler med telefonen og går raskt. Allikevel fortsetter hun å nærme seg. Faen, tenker jeg. Kan hun ikke bare la være? Kan ikke hun og det glorete skjørtet hennes la meg være i fred?”

Tiggeren, damen, søplet eller hva vi nå kaller mennesker som henne, putter koppen med noen små mynter opp i fjeset mitt. Hun ignorerer min bastante gange og gir blanke i at jeg sender alle mulige signaler om at jeg overhode ikke vil snakke med henne.

Jeg ser at det debatteres heftig om tigging etter dokumentaren til NRK Brennpunkt tirsdag kveld. Der ble vi vitne til et skremmende miljø for tigging i Bergen. Sammen med tigging også narkotika, prostitusjon og skitne bakmenn.
 

Det diskuteres kraftig, og mange av kommentarfeltene er usaklige. I et forsøk på å stille meg nøytral, lar jeg meg nesten overtale av de hatefulle og usmakelige kommentarene. For jeg irriterer meg jo også grenseløst over den konstante masinga jeg opplever når jeg traver gjennom Karl Johan fullt opptatt av min hektiske hverdag.

Nei, jeg er ikke naiv fordi jeg stiller meg nøytral. Jeg velger bare å stelle meg på sidelinjen for å observere. Og jeg observerer at det er et stort marked, at det finnes mange som vil hjelpe. Jeg observerer at det finnes de gode historiene, de ekte historiene.
Historiene om kvinnen som oppriktig hadde et sykt barn, som overlevde fordi hun fikk tigge i Norge. Det er rørende og det er flott.

For mens vi diskuterer industrien og markedet vi akkurat har blitt vitne til, er det vi som støtter opp under den samme industrien. Det er vi som kjøper sex og stoff. Pengene ligger ikke i slanten vi slenger i koppen til damen med det irriterende skjørtet og den slitsomme masinga. Etterspørselen på det svarte, ekle og usynlige markedet er den som er skremmende.
Ikke damen som strikker sokker for å selge i Karl Johan.

 

Tigging=Sex

 

Jeg tror ikke tiggingen stopper før vi åpner opp øynene og slutter å fore bakmennene. Pengene ligger i sexen som kjøpes, i kokainen som sniffes og i skattepengene som brukes feil. Hvis vi skal forby tigging er det flere tiltak som må gjøres først. Vi burde blant annet kanskje slutte og kjøpe de samme damene som vi rister på hodet av når de spør oss om penger midt på dagen.

Vi kan godt forby tigging, men vi må ikke glemme at det er fullt lov å selge sex. Jeg vet ikke hvilke holdninger og signaler det sender, men jeg vet at jeg ikke ønsker å forsvare det.
Så hvorfor slår det oss ikke at markedet er så sinnsykt stort, når myntene i koppen er så få?

 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs

// Marty

3 kommentarer

3 thoughts on “Tiggere kan heller selge sex

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *