Kropp = Forbilde

Categories Tanker 💭


Kropp = Forbilde
 

Egentlig hadde jeg valgt å la være å bry med denne gangen. Denne uka. Denne dagen. I og med at det dukker opp så pass ofte. Debatten om det jævla kroppspresset. Jeg er jo en av de som mener om at den bør snakkes om, men ikke i den forstand at vi skal diskutere hva som er riktig eller galt, selv om jeg av og til bommer selv. Jeg oppfatter at mange ofte mener at jeg syntes de som velger å endre på seg selv er dårlige mennesker, og at de fornekter seg selv, men for min del handler det ikke om det. For min del så handler det om at jeg har bestilt time for å endre på meg selv haugevis av ganger, for å så avbestille fordi jeg har forstått at det for min del ikke er riktig ende å begynne i. 

For min del er det nemlig der denne debatten ligger, nemlig det å starte i feil ende. 

I dag har jeg en bra dag og klarte fint å smile til meg selv i speilet. I går var elendig, og det er i de øyeblikkene jeg finner feilene jeg ikke finner på dager som idag, dager som er bra. Jeg ønsker å være såpass bevisst at jeg heller vil jobbe med de dårlige dagene, enn å løse det jeg tror er problemet. For min del er det nemlig ikke leppene, puppene eller magen min som er problemet, det er bare det jeg skylder på. 

 

“Vi lager forbilder av kropper, ikke av hvem de er”

 

Forbilde-stemplet er i utgangspunktet det som ofte diskuteres, for ikke snakke om påvirkningen man har. Jeg vet at jeg har en påvirkning, og er bevisst på det, og jeg mener at alle har sitt ansvar å representere et godt forbilde for de man når ut til. Enten man er blogger, søster, pappa eller mamma. Det er lett å skylde på andre, og ironisk nok dreier forbilde-stemplet seg om utseende. For jeg blir sett på som et godt forbilde fordi jeg er naturlig og ikke er tynn, og ironisk nok gjør det at vi legger en ny mal for hvordan man “burde” se ut. Vi veier verdi i utseende, og det har vi alltid gjort. Vi bestemmer hva som er rett og hva som er galt. Vi bestemmer hvem som er gode forbilder basert på utseende. Jeg står for at jeg mener at et sunt forbilde ikke informerer om endringer på seg selv, injeksjoner og operasjoner, men mest av alt fordi jeg vet at det ofte er det som har fått meg til å bestille time for å gjøre det samme. 

I bunn og grunn handler alt dette om selvtillit og selvfølelse. Det handler om måten man ser på seg selv, og det handler om bevissthet til å ta tak i problemet. Jeg påstår ikke at min løsning er fasit for alle andre, men jeg tror det er viktig å finne sin løsning på problemet. Utseende er så individuelt, og det samme med selvfølelsen. Jeg tror jeg fremover skal fokusere på selvfølelsen, fremfor alle andre sine fasiter. 

Samtidig tror jeg vi tjener på å slutte å lage forbilder ut av kropper, store rumper, lepper eller midjer, for det er i bunn og grunn det diskusjonen handler om, og det er vel egentlig litt feil fokus.

 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

 

// Marty

 

5 kommentarer

5 thoughts on “Kropp = Forbilde

  1. vi trenger flere som deg til å skrive og ta opp disse temaene som preger ungdommer! digge bloggen din!

  2. hei! liker bloggen din og måten du skriver på!
    kunne du ha tenkt deg til å ha en spmrunde for grunde, der han svarer på spm som vi lesere stiller til han? hadde vært veldig artig hvis du og grunde kunne ha fått til noe sånt! 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *