Jeg er redd for muslimer

07.04.2017 - 14:11 25 kommentarer

Nettet bogner av artikler om flyktningene og innvandrerne, hvordan de skal oppnå best integrering og om de fortjener å være her. Vi legger skylden på innvandrerne  (ja, jeg vet at vi ikke egentlig tør å si det høyt. Men jeg nekter å tro at jeg var den eneste som trodde det var en gæren terrorist, eller muslim som bombet regjeringskvartalet 22.juli).

Vi er rammet av en fremmedfrykt, og mest fordi det er ukjent. Fordi hijab, halal og hjemmeværende (undertrykte) kvinner er fremmed for oss. Til en viss grad. Jeg er redd for å uttale meg om religion, og reserverer meg egentlig mot å skrive om det. Jeg tenker som de fleste at det er best å la være. Jeg er livredd for å bli kalt rasist, sint eller mobber.

Det er best å la være fordi jeg er redd, men hva jeg er redd for vet jeg ikke. Antakeligvis for å tråkket en hel folkegruppe på tærne, mine muslimske venner og hijabkledde blogglesere. For de finnes, hijabkledde jenter som leser blogg. Alle er ikke gærne, og undertrykte. De fleste som jeg kjenner er sterke, selvstendige og bra jenter. Allikevel er jeg redd for å uttrykke meg om religion, aka Islam. Hinduismen og buddhismen er sjeldent et tema og noe som engasjerer.

Jeg er redd for å uttrykke meg om Islam, fordi jeg er redd for å ikke virke inkluderende mot flyktningene. Hvorfor jeg automatisk tenker at de er muslimer vet jeg ikke. Kanskje fordi jeg opplever at de er det? Fordi jeg sjeldent hører solskinnshistorier som "Azzar (16) snakker flytende norsk og er toppskårer på fotballaget". Det er derimot mange historier om "Azzar kastes ut av landet". Gjerne med en bemerkelse med hvilken Gud han tror på.
 

"I dag jubler jeg for at Sana er neste hovedperson i Skam"
 

Religion er skummelt, og Islam er skummelt. Jeg velger å si det rett ut, til tross for at frykten for å få et slag rett i ansiktet er til stede (bare helst ikke slå i nesa). Det finnes enkelte ord som beskriver deg som menneske. Høy, lav, tjukk, homo, jøde og muslim. Når noen informerer om at de er eller personen er muslim stiller jeg meg automatisk kritisk, og jeg irriterer meg over det. For frykten slår automatisk inn. Undertrykkelse, krig og terrorisme er de første ordene som faller meg inn. Ord som nestekjærlighet og solidaritet eksisterer ikke, til tross for at jeg vet at mine muslimske venner er mye mer enn "bare" muslimske.

Jeg er redd for terror og det gjør på en rar måte at jeg er redd for muslimer. Jeg tror jeg må ufarliggjøre det ovenfor meg selv, uansett hvor dumt det høres ut.

Dette er jeg redd for å si høyt. Rett og slett fordi jeg er redd for at noen skal stemple meg som rasist, noe jeg overhode ikke er. For jeg er ikke redd for vennen min Fatema, bloggleseren med hijab eller mannen på butikken. Jeg er redd for Islam. Ikke menneskene.
Jeg er redd menneskene ikke skal like meg, fordi jeg er redd for religionen deres.

I dag jubler jeg for at Sana skal være neste hovedperson i Skam. Jeg håper nemlig Sana gjør at min fremmedfrykt forsvinner. Jeg håper hun tråkker på alt av tabu rundt religionen hennes og jeg håper hun kan åpne opp øynene våre på lik linje som forrige sesong gjorde. Fordi det er på tide at Islam slutter å være skummelt. 

Facebook HER - Instagram HER - Snapchat Martinehalvs 



 

// Marty

25 kommentarer

Fornuften

07.04.2017 kl.15:10

Husk at dette er en tv-serie, ikke en dokumentar.

Hvis man lar sitt syn på ulike ting her i verden styres av tv-serier, filmer og eventyr får man urealistiske forventninger.

Man bør ta beslutninger basert på fakta, ikke hva en manusforfatter skriver

Sofie

07.04.2017 kl.15:39

Husk at all denne terroren har absolutt ingenting med religion å gjøre. Folk rømmer fra terroren utøvd MOT muslimer i Syria! IS har bombet og drept tusenvis av muslimer, de går ikke etter folk fordi de har en annen trosretning om dette skulle være uklart. IS har ingenting med koranen eller islam å gjøre, dette er snakk om sinnssyke mennesker som gjemmer seg bak en trosretning, og dette sliter mange med å forstå. Disse menneskene utgjør en ekstrem liten brøkdel av millioner av muslimer, så det faktum at folk drar alle over én kam er helt uforståelig og ignorant.

Anders Behring Breivik hevdet å være kristen, men dette kunne jo ikke stemme - ingen kristne kan jo gjøre noe så forferdelig som han gjorde? Tenk om nordmenn eller kristne skulle blitt assosiert med noe som én sinnssyk nordmann gjorde, kun fordi vi er en liten nasjon i sammenligning med de fleste land? I og med at han identifiserte seg med kristendommen, ble det automatisk sagt at dette var en syk, syk man og at det ikke hadde noe med kristendom å gjøre. Hvorfor er det ikke slik med islam?

Kunne fortsatt mye lenger, men jeg håper du skjønner hvor jeg vil med det her.

Morten

07.04.2017 kl.16:17

Du har all grunn til å være redd for muslimer. Selvfølgelig er ikke alle "gale", men med 200.000 muslimer i Norge og 10% er tilnærmet ekstreme blir dette mange mennesker.

Les boka til Hege Storhaug, "Islam den 11 landeplage". Du vil trolig ikke bli mindre engstelig.

Siri

07.04.2017 kl.16:35

Takk for at du tar opp dette tema!

Rune

07.04.2017 kl.16:44

Fremmedfrykten som eksisterer på bakgrunn av en religion og ideologi vi aldri skulle gitt innpass i den frie, sekulære delen av verden er både viktig og legitim. I stedet for å ta tak i de åpenbare problemene er du dog tydeligvis en av de som heller synes det er best å stikke hodet i sanden i frykt for det utvannede ordet rasist. Ergo er du selv egentlig bare en del av problemet sammen med alskens andre feiginger i dette landet.

Kristina

07.04.2017 kl.16:50

Ikke uttrykk deg da vist du er så redd. Jeg er like redd deg som jeg er redd muslimer. Det finnes norske kristne folk som utøver handlinger som ikke er menneskelige som terror og som skaper frykt. Det du skriver og at du tar alle under samme kam er som å si at du er som Anders Behring Breivik fordi du er norsk. Skal du uttale deg så ha nok opp i hodet til å ikke klandre en hel befolkning fordi NOEN utøver terror. Det er enkelt mennesker sine handlinger og ikke et helt folke slag eller en religion.

jenni

07.04.2017 kl.17:21

du er utrolig trangsynt

Julie

07.04.2017 kl.17:55

Synes det er bra du tar opp dette temaet! Det er sant at vi vet for lite om Islam, å at terrorister som har gjemt seg bak trosretningen har gjort at veldig mange ikke vet hva de skal tro om Islam. Alle muslimer jeg kjenner er veldig snille mennesker og ingen av dem ville skadet ei flue engang. Men hva med IS-terroristene som påstår de er muslimske? Alle vet jo egentlig at terrorister ikke kan sammenliknes litt med en religiøs person engang, men det er skummelt å tenke på lilevel. Håpe også SKAM kan lære oss mer om muslimer og hvordan de har det oppi alt dette!

Junamalie Røyneland

07.04.2017 kl.19:33

Min gode veninne og min nylige x-kjæreste er begge muslimer. Veninnen min går med hijab. Min daværende kjæreste var fantastisk. En ordentlig sjarmerende, kjærlig, god og omsorgsfull gutt som gjorde alt i sin makt for å få meg til å smile. Han fikk meg til å føle meg bra naken, og uten sminke. Jeg trives med kroppen min på grunn av ham. Når jeg så ham inn i øynene og smilte, så jeg på ham som min kjæreste, som et medmenneske, som en utrolig fantastisk person. Jeg tenkte ikke over ordet utlending eller muslim om ham, fordi han enkelt og greit er et menneske - og religionen hans definerte ham ikke. Desverre finnes der ekstremister som ødelegger for alle andre muslimer. Jeg satt med han i bilen for et par uker siden på vei til en kino og vi hører nyhetssending på radioen om en mann som hadde skytt og drept i Allah's navn. Jeg skiftet radiokanal, fordi jeg vet at han føler seg skyldig for de andres handlinger. Han vet han blir beskyld for det og fordi han er muslim. Han bytta tilbake, hørte ferdig og sa "for en forbanna idiot, Allah vil sende ham rett til helvete". For ifølge Islam, og ekte troende så sier Allah "Den som redder en person, skal bli behandlet som den har reddet hele menneskeheten. Men den som dreper en person, skal bli behandlet som den har drept hele menneskeheten.

Det var igså en episode vi var ute på byen på date og koste oss, dansa og hadde noen drinker. En jente sølte ølen sin og skyldte på meg. Min daværende kjæreste ga henne penger til en ny øl. "Det var ikke nødvendig av deg" sa jeg. Han svarte "Jo, ellers vil ho skylde på meg fordi jeg er muslim". Det er virkelig hjerteknusende å se hvordan han blir beskyldt for ting han ikke gjør. Den mest fantastiske gutten jeg kjenner, som bare vil andre godt. Bare fordi han er muslim. Min veninne er også en fantastisk person, og hver gang ho tar av seg hijaben foran meg, mister jeg pusten for hvor fantastisk flott hun er. Muslimer er ikke farlige. De er sosiale, glade, familiekjære, hjelper venner, naboer, med å rydde, vaske, passe på hverandre, spiser middag sammen, og er virkelig helt fantastiske mennesker. Men som muslimer som med kristne, ikke alle mennesker er gode, men det er ikke på grunn av religion. Det er fordi noen mennesker er bare ikke gode, og noen mennesker er bare glde. For å bli kvitt fremmedfrykten din burde du kanskje ta intiativet til å snakke med folk som bruker hijab. Jeg møtte min veninne på et busstopp, og xen på byen. Så slå av en prat. Bli kjemt med dem. Det er så mange gode, og det er også utrolig spennende å bli kjent med kulturen! På godt og vondt.

Ung jente

07.04.2017 kl.19:34

Tusen takk for at du setter ord på det jeg føler. Nei, du er ikke trangsynt, for du innrømmer at du er redd. Det er to forskjellige ting. Men kunne faktisk ikke sittet igjen med en bedre følelse etter å ha lest dette her. Det er så viktig å sette ord på det, tusen takk!

Tina

07.04.2017 kl.20:32

Å si at islam er finfint fordi man kjenner noen fine folk som er muslimer er helt borti natta. Jeg har kjent både rass**l og bra folk som er muslimer,men helt siden jeg var gammel nok til å lese en avis har jeg vært redd for islam. Mennesker kan være liberale,islam er ikke liberal. Å bli forsøkt hjernevaska fra du kommer ut av livmora kan kun et fåtall stå imot,flesteparten av de ville med rett press over lengre tid vært en potensiell bombe.

Marte

07.04.2017 kl.21:47

Litt merkelig formulering "hjemmeværende (undertrykte) kvinner", må jeg si.. Velger å tro at du med det siktet til de som mot sin vilje holdes hjemme. Man trenger ikke være undertrykt, dersom kvinnen selv ønsker og velger å være hjemmeværende.

Jeg synes det er fint at du er ærlig. Dette bunner jo i grunn ut i at du ikke har nok kjennskap til temaet og menneskene. Kanskje du kan spørre en muslimsk venninne om det du lurer på? Av de 200.000 muslimene i Norge, er det kun et titalls av dem som er tilknyttet ekstreme miljøer med sympati for IS og terror. Lite sannsynlig at du støter på de "muslimene" som støtter oppunder det du forbinder islam med

07.04.2017 kl.22:45

Jeg synes du har endel gode poeng. Men for meg blir dette litt forunderlig å lese. Du virker som en oppegående, selvstendig person som klarer å forme dine egene meninger. Jeg ville da også trodd at du hadde så mye kunnskap om terrorisme og religion, at du visste at de to ikke går hånd i hånd. Islam er ikke en farlig religion, kristendommen er ikke en farlig religion og menneskene som tilhørere de er heller ikke farlig. Det som er farlig er mennesker som bruker en religion som propaganda og skalkeskjul for å få nå et mål. Ingen religion er bygd opp på grunnprinsipper om at terror er greit. Derfor skal vi heller ikke frykte religionen. Men det finnes viss menneskegrupper som gjemmer seg bak en religion. De representerer ikke religionen. Og de er heller disse menneskene du kan frykte. Jeg personlig håper at vi i det norske samfunnet kan være storsinnet og åpen for alle mennesker til tross for religion.

Anonym

07.04.2017 kl.23:09

Så kommer selvfølgelig den "vennen min Fatema" kommentaren, klassiskt. Selvfølgelig kan man ikke være rasist så lenge man har Fatema som venn. Ikke noe personlig mot deg, men det er ikke sånn det funker, og det godtgjør det ikke. Og jeg hadde også vært litt forsiktig med å la en TV serie overbevise deg om hva du bør tenke og føle om en hel religion. Gjør research, dra ut og reis, åpne deg litt og lær om det, da er det nok lettere å forstå ting og kanskje frykten blir mindre sånn.

v

08.04.2017 kl.02:54

Kommenterer aldri blogger in general - men dette provoserte meg litt. Du er ikke redd for muslimer - du er redd for ekstremisme. Islamisme og Islam er to HELT forskjellige ting og jeg anbefaler deg å lese mer om det! Det vil garantert gjøre deg mer gira på å juble for mangfoldighet :-) Flyktninger aka de muslimene du nevner er mennesker som flykter fra terror islamISTER har påført dem.

Ellers er dette et viktig tema - så credz for at du tar det opp!

Mariell

08.04.2017 kl.07:09

Håper du, med det engasjementet du nå lager på din blogg, kan gå inn å sjekke fakta. Les forskning, les bøker, snakk med folk og få ulike syn. Skriv deretter et innlegg: hva har du kommet fram til? Er du enda i like stor grad redd muslimer? Har synet ditt endret seg? Har du kunnet dra paralleller? DET hadde vært interessant lesing det!

Jeg har vært nyskjerrig på temaet, men ikke i veldig dyp grad. I følge det jeg har lest sitter ofte ekstremistene på lite kunnskap. Lite kunnskap om verden, religion og konsekvenser. Så tror jeg det kan handle litt utenforskap og/eller en bokstavtro som ikke passer inn i vår tid.

Håper du tar deg tid til å sjekke ut litt, altså! Hadde vært et veldig interessant blogginnlegg å lese.

JULIE WINGE

08.04.2017 kl.08:35

Oj! I dette kommentarfeltet var det mange som ikke fattet et eneste ord av det du skrev Martine!

Det er helt utrolig hvordan folk langer ut i disse kommentarfeltene hvis de ser en liten åpning for det. Herregud folkens! Prøv å les det som står der, det hjelper ofte...

Lise

08.04.2017 kl.10:00

Takk for at du står opp å sier hva du mener. Selv har jeg fremmedfrykt for Islam og de utlendingene som voldtar. I dems religion er det normalt å ha seksuelle anledninger med en jente mot hennes vilje, vist hun er lettkledd - fordi det i dems kultur fremstår som en "hore" og pågrunn av kulturen blir de ikke straffet osv. Jeg skulle gjerne fått åpnet øynene mine får hvordan man samhandler med slike folk. På bussen og, det lukter svette, det lukter piss - hva er grunnen for dette? Er det en "renhets" tting at de ikke kan vaske seg og etc. Mye er ubehagelig og jeg er ikke rasist, men jeg er redd for å ta opp temaet selv! Så bra jobba :)

anonym

08.04.2017 kl.11:13

Hei Martine. Jeg er ikke en som leser din blogg til vanlig, men dette blogginnlegget som er overalt på facebook fikk meg til å ta en tur innom. Jeg selv er en muslimsk jente og jeg har en stor forståelse for det inntrykket du har fått av islam. Men hvorfor skylde på islam og se på det som frykt når det er mennesker som utfører de grusomme handlingene? Mennesker som kaller seg for muslimer og utfører slike handlinger som du leser på VG har ikke plass hos min Gud fordi islam er ikke basert på frykt, hat, undertrykkelse og terror!! tro det eller ei islam er basert på FRED! Det er kanskje vanskelig å tro det men hvis du vil få det forklart og bekreftet ønsker jeg at du kontakter meg.

ja det finnes mange muslimske kvinner som blir undertrykt, men det er kun på grunn av kultur og ikke religion. I islam er kvinner mer verdt enn menn. Kvinner har rettigheter. Vi kan ikke skylde på islam når mennesker ikke følger islam men sier at det er det de gjør. Siden du ytrer deg så offentlig burde du lest om islam, kanskje til og med lest litt i koranen på forhånd før du skriver at det er islam du er redd for og ikke menneskene som følger denne religionen. hvis islam hadde vært så skummelt som det du mener, hadde alle muslimer vært helt forferdelige mennesker. Har du noen gang tenkt hvorfor det fins både dårlige og gode muslimer? siden det fins både dårlige og gode kan det ikke være religionen som er problemet? men kanskje heller menneskene som mener at de er muslimer, men utfører handlinger som overhodet ikke stemmer med islam.

jeg vil bare frem til at det ikke er islam som du burde være redd for..!!

Selina

08.04.2017 kl.11:26

Morten:

Eg nektar å tru at 20.000 muslimer i Noreg er ekstremistar. Kjeldar?

FAKE NEWS!

Ikkje tru på alt du les på Internett, og då spesielt ikkje på islamfientlege nettsidar.

Kjeldekritisk, det skal ein varra'.

Martine

08.04.2017 kl.13:01

"Ikke for å være rasistisk, men..." er bare en setning, ikke nødvendigvis rasister, men veldig fordomsfulle mennesker sier. Du snakker om hvordan du ønsker at samfunnet skal endre seg for at du skal bli et bedre menneske, du kunne ikke prøvd selv kanskje?

Jeg skjønner hva du vil, men kanskje du skal prøve å se innover i stedet for utover. Verken homofil eller muslim definerer hvem noen er...

Ønske

08.04.2017 kl.13:45

Håper du kan skrive mer om ensomheten du skrev om tidligere igjen snart!

Krish

08.04.2017 kl.16:51

Jeg forstår hva du snakker om og er faktisk helt enig med deg! Det er ganske mange som har den type frykt, mye er bygget opp av media som stort sett fokuserer på det negative. Jeg synes det er bra at Sana skal fronte kommende sesong og jeg håper på samme måte som deg, at hun skal åpne øynene våre en gang for alle.

levi

13.04.2017 kl.23:50

Ikke skriv at du ikke er redd for muslimer, men er redd for islam. Terrorister representerer ikke islam, de representerer det motsatte. Islam står for fred. Dessverre er det noen terrorister som skjuler seg bak religion, bare for at alt skal ha en "større mening og en høyere betydning".

Jeg kan sånn halvveis skjønne hva du mener, men noen ting burde kanskje ikke bli skrevet, i hvert fall hvis man ikke har nok peiling på det.

Jeg studerer faktisk dette her, og det var totalt rundt 369 terrorangrep i 2015. 5 av de gruppene var muslimer, resten tilhørte andre religioner/grupper.

Og dette er konstruktiv kritikk, ikke en frekk melding!

Digger bloggen din ellers :)

Mari

06.07.2017 kl.12:19

Kanskje det viktigste er du anerkjenne denne frykten og forsøker å finne ut av hvor den kommer fra? Jeg sier ikke at du tar feil av dine tanker, men det er så vidt forskjellige retninger innenfor islam, at det er umulig å beskrive det som én ting. Jeg tenker at det viktigste er ikke hvordan vi dømmer selve religionen, men hvordan vi møter mennesker rundt oss. Vi er raske til å sette 'merkelapper' på hverandre. Noen ganger kan disse 'merkelappene' stemme mer enn andre.

Skriv en ny kommentar

hits