Slik holder du vekten nede i påsken

Categories Tanker 💭

Påsken er rett rundt hjørnet, og som påskeegg entusiast syntes jeg alltid at det er synd at debatter om hvor farlig sukker er, hvilke sjokoladekjeks som er sunnest og hvordan du burde trene i påsken for å holde vekten nede dukker opp rett før jeg skal gå inn i påskeegg-modus.

For meg, handler påsken om sol, fregner på nesen, påskeegg og god mat med menneskene jeg er glad i. For meg handler ikke påsken om kalorier og hvordan jeg kan holde vekten nede, og jeg hater at hver eneste høytid skal dreie seg om hva du putter i deg. At det før og under hver eneste høytid fokuseres på vekt og kalorier. For hvor kommer fokuset fra? Hvor kommer holdningene fra?

Journalistikken som pågår handler om å selge, og jeg tror det selger fordi mange av oss går rundt med en tanke om at vi burde gå ned litt i vekt, at vi burde trene litt mer og at vi burde spise litt sunnere. Og hvorfor gjør vi egentlig det? Påsken handler om kos, både med mennesker man er glade i og med mat. Mat er forbundet med kos, og jeg tror prosessen om å svartmale maten som er knyttet til påsken, og våre andre høytider er skadelig.

Jeg påstår ikke at det ikke er akseptert å spise sunt og variert, men jeg vil tørre å påstå at påvirkningen og ikke minst måten det gjøres på er viktig. For hvis absolutt alt skal dreie seg om å telle kalorier og holde vekten, så forsvinner fokuset fra det høytiden og tradisjonene egentlig dreier seg om. Jeg ønsker å feire, for ikke snakke om leve uten å telle kalorier, til tross for at jeg også lar meg friste av hvordan jeg kan gå ned 10 kg på fire uker.

Vi må ikke glemme at det sitter barn, barnebarn og søsken som observerer våre slankeprosesser, og jeg tror tanken og det enorme fokuset på kroppen er mer skadelig enn godteriet i påskeegget.

Alle vet at for mye sukker er usunt, men mat handler om mye mer enn bare kropp. Mat handler også om fest, felleskap og samhold. Ikke bare hva som er giftig og hva som gjør det tjukk. Vi tjener ingenting på å gi utrykk for at mat ikke skal assosieres med noe bra. 

Så mitt svar til hvordan du kan holde vekten i påsken er å skjelve av påskekrimmen, stå på ski, grille pølser i skogen, rydde i garasjen og le masse! 
 

Facebook HER – Instagram Martinehalv – Snapchat Martinehalvs

 

 

// Marty

 

 

1 kommentar

1 thought on “Slik holder du vekten nede i påsken

  1. Helt enig med deg! Jeg er lei av overskrifter som “selger” når det kommer til kropp og vekt, for det kan lede til en vei som man kanskje aldri klarer å spore av. Jeg råder ingen til å begynne å telle kalorier. Det gjorde jeg, og det har ødelagt veldig mye for meg. Vi lever vel bare en gang, og hvem vil bruke livet på å tenke på alt man ikke “kan spise”? Nyyyt påsken og alt som hører med, med god samvittighet <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *