En prat om voldekt.

Categories Tanker 💭

Min oppfatning er at alle vet at voldtekt er feil, men allikevel skjer det, gang på gang.

Jeg oppfatter voldtekt som tabu, i og med at det egentlig ikke snakkes om. Hvis det snakkes om legges det alltid bemerkelser til som går på det stakkars offeret, hvor grusom gjerningsmannen er og hvor forferdelig det er at det skjer. Alt for få snakker om tiltak, og ikke minst forebygging. Tiltak av hva som kan gjøres for å forhindre voldtekt. Vi lærer ikke nok om dette på skolen, hjemme og i samfunnet. Vi lærer så vidt om at vi er sjef over egen kropp. For ja, jeg har tro på at vi kan forebygge voldtekt. 

Voldtekt er noe forbanna tull, og i de fleste hendelser er det gutter som voldtar jenter. Allikevel har jeg aldri hørt om noen foreldre som har fortalt sønnen sin om voldtekt og om konsekvensene av det. Jeg forstår at ingen vil eller tror at barnet sitt vil gjøre noe sånt, at det er en selvfølge at det ikke skjer. Jeg har derimot hørt foreldre som synger med på sjikanerende og diskriminerende sanger, som handler om voldtekt.

“For meg, så er det nemlig ingen selvfølge at det ikke skjer”.

Voldtekt er alvorlig, og derfor skremmer det meg at det på en aller annen måte har blitt lov til å tulle med. Telefonen min har ringt flere ganger med venninner som har spurt om de har blitt voldtatt nå. Om hva jeg syntes de skal gjøre og om det var greit eller ikke. De spør om det er greit at noen lå med de mens de var dritings, at han ikke sluttet ta på henne og de fleste forteller at de var litt med på det, helt til det ikke var greit mer. De lurer på om det var håpløst fyllerør eller om det var voldtekt. De fleste kjøper argumentene om at det er en del av den såkalte “dannelsesreisen” fra å gå fra ungdom til voksen, med å feste hardt med det motsatte kjønn – Og lar det ligge. Andre mister seg selv helt. 

Jeg er lei av at det er vi jenter som må passe oss. At det er vi jenter som ikke må bli for fulle, ta taxi alene eller bli med en vi ikke kjenner hjem. Jeg er lei av at det er vi jenter som må passe oss. Passe oss fra å bli voldtatt. 

Jeg kunne ønske vi lærte om voldtekt på skolen, at vi snakket det i hjel og at vi trampet på alle rævva holdninger som bygger opp under det. Jeg vet at det er sårt, og at det er noe man ikke vil prate om. La oss lære om grenser, for begge kjønn. La oss lære om kropp, sex og holdninger. For ikke snakke om respekt! 

La oss bli enda flinkere til å prate om det før det skjer. Før helvete er i gang. 

 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs

 

(De nevnte i teksten vet om det på forhånd)

// Marty

 

2 kommentarer

2 thoughts on “En prat om voldekt.

  1. Sang disse foreldrene med på Jason Derulo sin tekst:
    Her pussy’s so good I bought her a pet
    Anyway, every day I’m trying to get to it
    Got her saved in my phone under “Big Booty”
    ?
    Nei, vent litt! Dette er jo en artist du liker. Så da er dette sikkert en flott tekst som er bra for alle!
    Så da er det ikke “ræva holdninger” å synge om slike ting.
    Selvfølgelig kan man tulle med voldtekt! Man kan tulle med alt! Om jeg hadde gått gjennom bloggen din så kan jeg garantere at du spøker med noe som andre kan finne støtende. Vil du da fjerne det? Eller kan vi være enig om at enten kan man spøke om alt eller så kan man ikke spøke om noe?
    Voldtekt er en grusom ting, og vi bør prøve å minke antall offer så mye som mulig. Men dette betyr IKKE at man skal snakke med guttebarn og forklare de at de ikke må voldta når de blir større! Man bør gi jenter og gutter SAMME opplæring!

  2. Det var et veldig bra og viktig innlegg Martine 🙂
    Dette burde være noe man lærer mer om på skolen, for jeg lærte aldri noe om dette 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *