“Like” for at det er offeret sin skyld

Categories Tanker 💭

Det å få et lettkledd eller i verste fall nakenbilde av meg selv uten av kontroll er noe av det jeg frykter mest. Det verste er at frykten ikke nødvendigvis kommer fordi alle skal se meg uten klær, men at jeg er redd for å få skylden. Når gutter deler ulovlige bilder av jenter, er det jentene som får skylden i kommentarfeltene. Hvor vi har hentet holdninger som at jentene har ansvar når de blir utsatt for overgrep vet jeg ikke, men uansett hvor den kommer fra må den bort. For med holdinger som dette tror jeg vi er med på å bagatellisere overgrep og seksuell trakassering. Og hvem av oss vil egentlig forsvare det?

For handlingene og overgrepene som begås i slike saker er forferdelige, og det er skremmende at kommentarfeltene er like ille. Kommentarfeltene bogner nemlig av mennesker som klandrer avsender, aka offeret. Vi kan alltids diskutere behovet og bakgrunnen for å dele slike bilder, men hvis vi skal dra i gang en diskusjon om det, vil jeg at vi gjerne drar i gang en diskusjon om behovet og bakgrunnen for å videresende det også. 

Når skal det gå opp for oss at offeret ikke eier skyld? Hvor mange ganger må vi høre det? Hvor mange flere ganger skal vi forsvare det? Når kommentarer som “kan ikke jentene bare slutte å sende bilder av seg selv” dukker opp, er det ofte flere hundrevis som støtter det med å trykke “like”. “Like” for at det er offeret sin skyld. Jeg drar meg i håret hver eneste gang, for hva med gjerningsmannen? Hvorfor anklager vi offeret? Hvorfor lærer vi bort at det er offeret sin oppgave og passe på? Og at det er offeret sin skyld? 

“Like” for at det er offeret sin skyld”

Det er ikke min skyld hvis jeg deler et bilde med min kjæreste eller venninne og det blir misbrukt. Det er jeg som bestemmer meg for å sende det, men skal vi virkelig lære oss at vi ikke skal stole på kjærester og venner? 

Jeg er lei av at vi anklager, sjikanerer og diskriminerer ofrene. Det er ikke jenta i gymgarderoben, på festen eller i speilet på badet som burde klandres. Det eneste vi som tilskuere gjør er å fjerne fokuset fra handlingen og forbryteren, samtidig som vi skjult støtter overgrep. 

Det gjør vondt i hjertet mitt at det er offeret som blir ødelagt, og ikke gjerningsmannen. 

 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs

 

// Marty

2 kommentarer

2 thoughts on ““Like” for at det er offeret sin skyld

  1. det med at jenter ikke skal sende nakenbilder er for at de fleste vet jo at dei kanskje komme til å havne innpå nettet ,eller legge ut nakenbilder av gutta også så er det på lik linje
    Hjelpe jo ikke å si at folk skal slutte å dele bildene videre når dei ikke slutte ,kan ikke stole på en sjel når det komme til sånt

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *