Har du downs?

Categories Tanker 💭

I går skrev jeg innlegget “Jeg vil ikke ha et barn med Downs”, der jeg blant annet skrev om mine tanker rundt diskrimineringen og misbruket av Downs Syndrom. Overraskende nok dukket det opp en kommentar i kommentarfeltet skrevet fra anonym som skrev at det så ut som jeg hadde “Downs”. 

Det jeg sitter igjen med etter å fått slengt den kommentaren er at jeg lurer på når vi skal slutte å harselere, trakassere og se ned på andre mennesker. Jeg lurer også på om jeg burde bli lei meg, fordi noen spør om jeg har “Downs”? Mener personen som skriver dette at mennesker med Downs syndrom er mindre verdt, og at jeg er i samme kategori? Eller har “Downs” bare kommet inn i kategorien med alle andre tåpelige og sjikanerende ord som beskriver oss ved utseende, legning eller tro? 

For når noen slenger “homo” etter noen, er hensikten at personen skal bli lei seg? Er hensikten å fortelle at personen er annerledes? 

Når noen slenger “jøde” etter noen, er hensikten å se ned på personen? Er hensikten å fortelle at personen er mindre verdt? 

Når noen slenger “downs” etter noen, er hensikten å gjøre narr av personen? Er hensikten å fortelle at man er rar? 

Eller er vi bare flinke til å misbruke ord som overhode ikke henger på greip? Ord som hvert fall jeg ikke klarer å finne trakkasserende. For burde jeg la meg bryte ned når noen sier at det ser ut som jeg har “downs”? Burde jeg føle meg truffet hvis noen kaller meg “homo” eller “jøde”? På en måte føler jeg at jeg ikke er noe bedre, hvis jeg lar kommentarer som det påvirke meg, og gjøre at jeg føler meg dårlig. 

For hvem lærer man egentlig å si sånt av? Hvem lærer bort at det er negativt å være homofil, jødisk eller ha downs syndrom? Dette er ord jeg vet også finner sted i barnehager, barneskoler og lekeplasser, og barn syntes ikke at homofile er dårlige mennesker eller at jøder er mindre verdt. 

For:

* Hver gang man som rollemodell snakker nedlatende om andre, fanges det opp. Det å være rollemodell, aka forelder, er ikke noe man velger selv. 

* Hver gang man sitter i bilen og er fortvilet på sjefen, og kaller sjefen dum – Fanges det opp.

* Hver gang man ler av en person eller kritiserer en person man ser på TV, fanges det opp og holdningene tas med videre.

* Hver gang man utbryter hvor idiot noen er i trafikken, er man som rollemodell med på å videreføre holdningene. 

* Hver gang man snakker stygt om en annen person, eller seg selv, fanges det opp og blir lagret.

– Selv om man ikke tror det. Jeg er ikke mamma, men jeg er storesøster. Jeg har en viktig oppgave å videreformidle. 

Mobbing er enklere enn noen gang, og den starter – og slutter akkurat samme sted. Jeg bryr meg ikke om at noen påstår at jeg har Downs syndrom, jeg bryr meg om at noen tror at det er feil å se ut som en som har “Downs”. 

 

Følg meg gjerne: Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

 

7 kommentarer

7 thoughts on “Har du downs?

  1. Jeg mener at enhver kommentar som er sendt anonymt ikke bør bli tatt seriøst. Det viser på en måte at personen ikke er villig til å svare for seg om det kommer til det punktet. Stå på! Jeg liker bloggen din, og det at du er så ærlig 🙂

  2. Til deg over her ^
    Så hvis anonym skriver seg som “Berit” eller “Unni” kun da skal de bli tatt seriøst?? Til opplysning så er alle anonyme samme hva de kaller seg

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *