Innafor?

Categories Tanker 💭

I går kveld så jeg ferdig serien “Innafor” på NRK. En serie som virkelig har berørt meg. I en av episodene er temaet intimkirurgi, og NRK presenterer at 1 av 8 norske kvinner har vurdert dette. Dette er et tall som i mitt hode er skremmende høyt, men som samtidig ikke overrasker meg. For gjennom episoden bygges det opp følelser i meg som er oppriktig skremmende. Følelser som går på at ikke underlivet mitt er bra nok. Det heller.

I mine øyne fremmer ikke NRK de verdiene de burde, og de fikk meg til å gråte halvveis. Tårene begynte å renne da en ung jente blir intervjuet og forteller at hun hadde gjort det samme om, og om igjen. Jeg oppfatter programleder Emma Clare som dyktig, spørrende og interessant. Samtidig, så avkrefter hun ikke ovenfor meg at intimkirurgi er noe dritt – Hun bekrefter heller usikkerheten sin, noe som er med på å bygge usikkerhet hos meg også. 

I episoden presenteres vi for en rekke detaljer, blant annet hvordan det optimale underliv ser ut. I den forbindelse er jeg nødt til å spørre om hva budskapet i episoden egentlig er? For jeg oppfatter ikke at det er å presentere dette som en usunn trend, men å presentere mulighetene for å gjøre det. Legen som blir brukt i serien, konkluderer til og med at man kan operere vekk et dårlig selvbilde, noe jeg forstår at er hans egne mening og ikke minst hans inntekt. Men hvorfor sitter jeg igjen med at det er konklusjonen? At hvis du operer deg, så får du bedre selvbilde? 

Jeg forstår at man er nødt til å presentere forskjellige sider av saken, men å presentere optimalt materiale til å sammenlikne seg med og samtidig fortelle at du kan gå ut fra en kirurg med økt selvbilde på en time, skremmer meg nesten mer enn hvor ekstrem statistikken er. Jeg påstår ikke at serien ikke er viktig, men målgruppen jeg vil tro serien i utgangspunktet ønsker å treffe, er antakeligvis den mest sårbare vi har i samfunnet. Nemlig målgruppen min. 
 

“Men hvorfor sitter jeg igjen med at det er konklusjonen? At hvis du operer deg, så får du bedre selvbilde?”
 

Jeg har tidligere aldri hatt noe å sammenlikne meg med, og jeg har heller aldri vært bevisst på det. Men NRK har her klart å gi meg en mal på den perfekte vaginaen. Bevisst eller ikke, så tråkker de feil. De har lagt frem materiale bestående av haugevis av forskjellige kvinnelige underliv, altså noe de påstår er et mangfold. De har samtidig klart å påpeke at de er rangerte etter hvilken som er finest. 

Det er fullt mulig jeg er en usikker tenåring, som såvidt tåler enda en ting å forholde meg til. Men hvem er serien egentlig laget for? Jeg mener at dette ikke handler om at jeg, eller andre skal skånes for virkeligheten – For min del handler dette om hvilke følelser jeg sitter igjen med, uten å tenke på om jeg er sårbar eller ei. Jeg er redd dette er med på å moralisere, og ikke normalisere enda mer. Det er forhåpentligvis ikke hensikten. 
NRK har også fortalt om salg av seksuelle tjenester i en av de tidligere episodene, som noe av det enkleste i verden. Selv jeg, fikk lyst til å prøve. 

Linnéa Myhre har tidligere skrevet om det samme, og jeg er nødt til å støtte henne. For vi skal ikke gravlegge disse temaene, men måten vi presenterer de på er like viktige som budskapet. Jeg tror nemlig statistikken øker, hvis man ikke trår varsomt – Og det er vel akkurat det vi ikke vil? 
 

Følg meg gjerne: Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 
 

 

// Marty

 

 

34 kommentarer

34 thoughts on “Innafor?

  1. Jeg kommer til å ta en sånn operasjon så fort jeg har klart å spare penger til det. Jeg syns det er ekkelt å bruke bikini bare sånn i tilfelle noen kan se noe gjennom bikinitrusa. Det er jævlig kjipt å føle det sånn, gynekolog sier jeg ser helt normal ut der nede, men jeg bare klarer ikke føle meg normal, så jeg kommer til å ta en intimoperasjon for å føle meg ihvertfall litt bedre.

  2. Enig. Så samme episode og har aldri fundert over om underlivet mitt ser bra ut eller ikke. Det har vært slik det er, men nå derimot. Nå vurderer jeg å gjøre noe med det. For det er ikke etter standarden eller det optimale som vist i serien. Greit nok fikk hu roa ned usikkerheten sin etter å ha møtt hu dama i slutten, men det forandrer ikke at i 90% av episoden rådet usikkerheten hennes og legens måte å vinkle det på; at selvfølgelig er det noe du kan forandre på….

  3. Hei, Jeg har ikke sett Innafor føre her om dagen og det var veldig spennende. Og jeg sitter også med en ettertanke, men det går heller på hvordan folk har stilt seg til serien. Dette er ikke ment som noe kritikk. Men jeg synes det er veldig synd at mennesker og spesielt unge mennesker er så usikre på seg selv som man er i dag. Mye mulig at det var like mye som når våre besteforeldre vokste opp, men i dag så har vi internett og tv og vi får med oss veldig mye mer om hva som skjer rundt om i verden.
    Og vi kan sammenligne oss veldig med ^naboen^.
    Jeg personlig synes slike dokumentarer er veldig spennende, og jeg liker å se litt i en annen verden enn den jeg selv lever i. Nå skal sant sies, at jeg er veldig heldig, jeg vet veldig godt hvem jeg er. Jeg er veldig trygg i meg selv, og jeg vet veldig godt at det egentlig ikke finnes noe spesielt fasit på den perfekte menneske eller “vaginan”som han legen her fremstiller. Alle er forskjellige. Og alle har forskjellige meninger.
    Min konkuksjon er den at jeg skulle ønske flere kunne sett slike programmer, uten at man skal begynne å tvile på seg selv og sine meninger samt utseende. Og det gjelder de voksene like mye som dem yngre, jobber i helseveset og kleskjede, og kan desverre ikke si at det er flertallet som er relatift fornøyd med seg selv, henhold til alder. Jeg synes at man skal ikke slutte å lage opplysende programmer. Men heller styrke enkelt personer til å stole på seg selv slik at man kan se et program om en jente som tar kirurgi uten at man tviler på seg dagen etter mann har sett det.
    Man kan ikke skjerme barn og unge for alt som skjer her i verden, så jeg vil heller gjøre det JEG kan for å styrke mine barn og folk rundt meg til å kunne takle slike ting samt elske seg selv litt uten at janteloven skal få lov til å stoppe det. *
    Du er flott som du er !

  4. Tenkte litt det samme, jeg har den typen underliv som tydeligvis ikke er “idealet”, aldri tenkt på det før nå. Det er så forferdelig at mange er så misfornøyd med utseendet, og så til og med der nede som kun du og noen få andre får se! Samtidig skremmer det meg at på andre siden av verden er det folk som skjærer i kjønnslepper uten bedøvelse mot jentas vilje for at hun skal bli “ren”, FGM, mens vi gjør det fordi er litt misfornøyde.. hvorfor ha en standard for dette i det hele tatt? Hvem bryr seg om hvordan vi ser ut der nede, eller om vi blir “ren”? La underlivet være, enten det er av kulturelle grunner (som er helt for jævlig når de gjør det mot jentas vilje, hun blir skadet for livet) eller selvtillit…

  5. Jeg så det samme programmet og satt igjen med at slike operasjoner var totalt unødvendig.
    Så grunnen til at du sitter igjen med noe annet er sikkert fordi du i utgangspunktet er så usikker på deg selv.

  6. Bra Martine! Helt enig! Jeg støtter deg og Linnea Myhre. Selv er jeg godt gift, har tre barn og er såpass trygg på meg selv at jeg ikke ser noe behov for å endre meg. Men hadde jeg vært yngre hadde jeg følt akkurat som deg etter å ha sett programmet. Ja man skal snakke om ting men ikke på en slik måte at det normaliseres. NRK legger fram en mal på et underliv. Jeg har fram til nå ikke trodd at det fantes. Jeg mener det er plastikkirurgene som har største ansvaret og det bør reguleres. Det strider mot etiske og moralske problemstillinger. Kirurgene burde ikke tjene penger på unge jenters usikkerhet.

  7. Satt igjen med akkurat den samme følelsen som deg! Har ALDRI tenkt på hvordan jeg ser ut der nede, men etter episoden ble jeg faktisk skikkelig usikker på meg selv. HELDIGVIS har jeg de siste årene blitt mye mer selvsikker, MEN- hadde jeg sett denne episoden som sekstenåring; shit…………
    Et utrolig bra innlegg, keep up the good work.

  8. Jeg har selv skrevet ett innlegg om det programmet. At man gjør folk mer oppmerksom på ting man ikke kanskje skal rope så høyt om..
    Innlegge mitt heter “jeg dømmer ingen”

  9. Med mulighet for å kanskje virke litt hard, så tenker jeg at hvis det ikke skal mer til enn en TV episode, for å bli usikker på seg selv, så var man kanskje ikke så selvsikker til å begynne med. Så episoden, men jeg har aldri og kommer aldri til å vurdere noen operasjon. Men jeg syntes det var interessant å se hva det gikk i.

  10. Enig med Haley.
    Jeg syntes serien har vært spennende fordi den har gitt innblikk i en verden som er så langt unna min egen.
    Jeg tenker det handler litt om hva man ser etter og selv ønsker å vektlegge. Serien bygger jo faktisk opp til at man burde sitte igjen med inntrykket til hva psykologen sa tilslutt. At det finnes like mange forskjellige former på vaginaer, som det gjør med neser og øyne osv. Og det var det inntrykket jeg satte igjen med selv.
    Jeg vet jo at kirurgen ønsker å tjene penger på dette, og for å gjøre det må han jo gi uttrykk for at det eksisterer et slik “skjønnhetsideal” – hvis ikke hadde han jo ikke fått noen kunder. Samme som i resten av gjengen i skjønnhetsideal-bransjen.
    Dessverre er det jo slik at negative- oppfatninger ofte overstyrer positive. At det må flere positive oppfatninger til for å gjøre opp for én negativ en. Jeg tror ikke veien til målet er ved å bestemme hvilket innhold som skal få lov til å bli publisert (kun visse inngrep ihht loven da), men heller lære folk å elske seg selv, være tro mot egne verdier, og heller lære seg hvordan man skal stille seg kritisk til informasjon og inntrykk som møter en.
    For min del reagerte jeg mer på episoden om prestasjonsfremmende midler. At hun avsluttet med å si at hun “ønsket begynne med det kun på trass” – men det er jo hennes subjektive mening, og den trenger man ikke forholde seg til på samme måte. Folk får lov til å mene det de vil.

  11. Herregud – takk, takk, takk for dette innlegget! Jeg så episoden med intimkirurgi for noen uker siden (føles det ihvertfall som?), og jeg ble helt satt ut. Jeg hadde aldri tenkt over hvordan mitt eget underliv så ut, ei heller var jeg klar over at det i det hele tatt var en normal ting å tenke over og vurdere å ty til kosmetisk kirurgi for. Jeg så episoden for å få bekreftet at intimkirurgi var 100% dumhet, for det var jo den oppfatningen jeg fra før hadde om intimkirurgi. Men hva sitter jeg igjen med? Usikkerhet! “Hvordan ser jeg egentlig ut der nede? Henger det ikke litt for mye? Det er jo tydeligvis normalt å studere seg selv og evt. vurdere intimkirurgi, burde ikke jeg også bekymre meg for mine “underlivsfeil”? Og, herregud, så enkelt det var å operere seg!”. Dette var mine tanker etter å ha sett Innafor, og disse tankene henger fortsatt igjen. Jeg trodde jeg var den eneste som tenkte slik, men vi er jo åpenbart flere. Det er da jeg, som du, begynner å lure på hva poenget var. Hva ønsket skaperne av programmet å oppnå? Det var jo ikke noe åpenbart budskap. Ingen moraliserende slutt. Det virker som at episoden hovedsakelig skapte en bevissthet om utseendet på en kroppsdel, som mange ikke hadde tenkt over før. Og det har fått oss til å studere oss selv, vurdere oss selv, og takk, NRK, for opplysningen om hvor enkelt utført og lite tidkrevende intimkirurgi ville vært.
    Jeg er ingen usikker tenåring og synes kosmetiske inngrep er en uting, men dette kom litt overraskende på meg. Jeg hadde ikke trengt å bli bevisst på at det også finnes et slags underlivsideal. Jeg synes man skal være forsiktig med å lage slike programmer uten å ha en tydelig moral i det, for man blir faktisk mer påvirket av innholdet enn man tror, spesielt når jenta er så relaterbar. For Emma var jo i samme situasjon som mange av seerne; ingen utseendefanatiker, og naturlig nok ikke særlig kjent med intimkirurgi eller noe underlivsideal før hun valgte å utforske det. Så ble hun usikker på seg selv. Selvfølgelig blir vi sittende igjen med samme følelsen! Det lille innslaget med denne sexologen på slutten satt jo et lite plaster på såret, men ettersmaken var fortsatt ganske bitter. Nei, dette var for min del ingen positiv tilføyelse i mitt eget selvbilde.
    Må bare understreke at jeg overhodet ikke vurderer intimkirurgi. Men jeg har lekt med tanken etter å ha sett programmet, og det kunne jeg gjerne vært foruten.

  12. Jeg ser at du skriver: “Jeg har tidligere aldri hatt noe å sammenlikne med.” Selv føler jeg at man allerede i seksualundervisningen på barneskolen blir presentert for en “ideal vagina”. Det ble mye snakket om hvordan guttene sitt kjønnsorgan ville utvikle seg, mens det aldri ble snakket om hvordan jentenes kjønnsorgan ville vokse og endre seg. Dette har derfor vært en usikkerhet hos meg lenge, fordi jeg har følt meg unormal, og jeg må innrømme at jeg er en av den som har søkt opp intimkirurgi på facebook.
    Jeg syntes derfor dette var et veldig fint program, hvor det ble fokusert på at faktisk alle er forskjellige og at en “ideal vagina” ikke er noe å hige etter!

  13. Hedda: Hei Hedda 🙂 Skjønner ikke helt hva du mener. Vil gjerne minne deg på at du HELT frivillig klikker deg inn på bloggen min, og at du velger å legge igjen en kommentar som overhode ikke har noen sammenheng med innlegget fordi du ytrer en frustrasjon over mine tanker og meninger, syntes jeg er helt greit. Men! Hva får du ut av det? 🙂

  14. Jeg har sett episoden, og det var en setning jeg reagerte litt på i innlegget ditt. Du skriver at NRK har kommet med en mal på den perfekte vaginaen, men det gjør de vel egentlig ikke? For det blir vist til ganske mange ulike måter en vagina kan se ut på, og tvert i mot påstått at “sånn skal den se ut”.

  15. Så enig med deg. Fikk samme reaksjon. Og når det gjelder sugardating, så ble jeg skikkelig paff. Her har jeg gått rundt uskyldig og ikke visst at mange blir med på både det ene og det andre for penger. Jeg har aldri vert en person som har tenkt tanken å selge meg for penger, men jammen gikk jeg rett inn på nettsiden og begynte så vidt og registrere meg. Våknet heldigvis fort til livet, og fullførte ikke registrering. Men pokker som det plager meg å vite at folk gjør dette og tjener og får sååå mye på DEN måten :p :/

  16. Helt enig! For første gang begynte jeg å bekymre meg for hvordan mitt eget underliv ser ut. Aldri brydd meg noe om det, helt til jeg så episoden fra innafor..

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *