Ubrukelige mennesker?

Categories Hverdagskaos 🏃🏼‍♀️


 

Heey! 

Jeg håper alle har en kanon bra mandag. Jeg er nødt til å titte innom, fordi jeg ble sikkelig frustrert på vei til jobb i dag morges. Det sitter en mann og tigger rett ved toget, og han har gjort det så lenge jeg kan huske. Han spør aldri om noe som helst, det eneste han gjør er å sitte der med koppen sin. Vi kan jo alltids diskutere om vi er for eller i mot tiggere, men i dette tilfelle så er det ikke det som gjelder. Mannen hadde koppen sin fremfor seg, og han hadde sovnet. Det kom gående en gjeng med gutter forbi og de sparket til koppen hans, tok pengene hans, og ropte ting som at han var fattig og ubrukelig som bare satt der. 

For det første så kan jeg ikke forstå at noen får seg til å gjøre noe sånt, og for det andre så syntes jeg det er skremmende at ingen andre sa noe. Jeg har aldri pratet med mannen før, men i dag etter hendelsen satt jeg med ned på huk og spurte om det gikk fint. Det tok meg tre minutter, og samtalen har virkelig beriket dagen min. Mannen er født i og oppvokst i Asker, han er 46 år gammel og uføretrygdet. Når han var 16 år, satte han sin første sprøyte med heroin – Og han har levd på gata store deler av livet sitt. Han fortalte meg at han har en datter som ikke bor i Norge, og at han ikke har misbrukt stoff på snart fire år. Til tross for dette bor han fortsatt på gata, og mye grunnet at han ikke klarer å komme tilbake til normale rammer igjen. 

Jeg har tenkt på mannen i hele dag, og på hvor klok han var. Han forventet ikke at jeg skulle gi han noe, han visste bare ikke hva annet han kunne gjøre enn å sitte der. Det er så trist at man tillater seg å se ned på andre, og hvert fall når man overhode ikke aner hvem de er. Det hender jeg trenger en påminnelse, en påminnelsene om at jeg kanskje ikke skal dømme andre før jeg kjenner de. Jeg håper guttene som sparket til koppen til mannen og tok pengene hans leser dette, og jeg håper de smiler og sier hei neste gang. Han forventet nemlig ingenting mer. 

Det koster nemlig SÅ lite å bry seg. 

// Marty 

 

6 kommentarer

6 thoughts on “Ubrukelige mennesker?

  1. Heldigvis har vi ikke tiggere her, og takk gud – de hadde frosset ihjel over natten og gjennom vinteren. Men jeg får likevel så vondt i meg av å høre sånt.

  2. Godt det finnes noen som bryr seg, som deg. Håper guttene som stjal blir bitt i ræva av karma, virkelig!

  3. ååå så vakkert gjort av deg 🙂
    det koster oss så lite å gjøre hverdagen bedre for de som ikke har det så bra. bare et smil kan hjelpe!
    fantastisk at du deler historien med andre og måten du skriver den på, får nok mange til å tenke 😀

  4. Så fint innlegg. Er så utrolig trist når andre oppfører seg sånn, om man ikke har noe nestekjærlighet å gi så kan man i det minste holde seg unna. Flott at du slo av en prat med ham, det satte han sikkert pris på <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *