Været er så grått og surt. Det er som om det ikke klarer å bestemme seg for om det skal være kaldt, varmt, sol eller grått. Nå som snøen først har kommet, kunne jeg ønske at jeg fikk noe ordentlige vinterdager. Jeg ble faktisk ganske fristet til å finne frem skiene mine og stikke opp til Tryvann her om dagen, men så kom jeg på at jeg ikke har stått på et par år og at det kanskje ikke er så lurt. Nei, så ille kan det vel ikke være?! Nå sitter jeg og jobber, hører på Queen og spiser banan(er). Jeg skal ærlig innrømme at jeg fortsatt sitter i morgenkåpen, noe som er sikkelig flaut. Jeg satt med ned foran macen med en gang jeg våknet, og da blir jeg bare sittende her. Det er faktisk en ganske dårlig uvane, for selv om jeg har hjemmekontor liker jeg egentlig å stelle meg og ikke subbe rundt som om jeg skulle vært syk. Været og årstiden påvirker humøret, og det er lett å føle seg verre enn det man faktisk er! 

Jeg sitter timesvis foran macen hver eneste dag, og ofte så sitter jeg hjemme. Det er alltid greit å ha noen punkter som jeg faktisk følger, for det er lett å bli litt slapp når man går hjemme – Selv om jeg elsker det. 


 

1. Spis frokost – Jeg må alltid spise frokost. Hvis jeg står over og tenker at jeg lager frokost etter jeg har sjekket nettet, så går det fort flere timer før jeg lager meg mat. Da går det utover kvaliteten på arbeidet som faktisk må gjøres, så frokost må jeg ha.

2. Stå opp – Det er lett å tenke at man sover ett par timer ekstra fordi man kan. Jeg er ofte tidlig ofte både lørdag og søndag, og hvis jeg er det hender det at jeg sover ut en annen dag i uken, men det er overhode ikke mulig hver eneste dag. 

3. Beveg deg – En dag med hjemmekontor går lett utover skuldre og nakke. Samtidig så slutter hvert fall hodet mitt å fungere på et tidspunkt. Jeg drar derfor ofte og trener, går meg en tur eller gjør noen øvelser på kjøkkengulvet før eller under arbeidsdagen. Det er et stort pluss med hjemmekontor!

4. Lag en arbeidstid – Jeg er personlig ganske dårlig på akkurat dette. Jeg skulle ønske at jeg klarte å sette meg ned fra 9-17, og være ferdig, men sånn blir det sjeldent. Jeg jobber alltid en del timer på morgenen, men så skjer det ofte noe i form av et ærend eller møte, og da blir det nesten alltid jobb på kveldene. Men jeg skal bli flinkere! 

5. Husk lunsj – Trenger jeg å si noe mer? Det er VIKTIG med påfyll, og når du går hjemme er det like viktig med pause som hvis man faktisk er fysisk på jobb. Jeg prøver å bli flinkere til det, fordi jeg ofte lager lunsj også setter jeg meg ned foran macen med en gang. 

6. Drikk vann – Jeg drikker aldri brus når jeg sitter og jobber. Jeg drikker masse, men kun vann. Mye fordi det fungerer godt for meg, og fordi jeg merker at kroppen trenger det. 

7. Lag den en plan – Det er veldig nyttig å sette opp en liste med punkter både før, under og etter arbeidsdagen. Punkter med ting som må gjøres og huskes på.

8. Dra ut – Hjemmekontor behøver ikke nødvendigvis bety at man må sitte hjemme. Det er veldig deilig å ta lunsjen ute med en gammel venninne, også bli sittende å jobbe der. Det kan bli kjedelig å bare gå hjemme.

9. Musikk – Noen blir ukonsentrerte av musikk, men jeg hører alltid på det når jeg sitter og jobber. Hvis jeg virkelig skal konsentrere meg, lese til eksamen eller noe annet så gjør jeg det derimot ikke. Jeg har faktisk tenkt på å lage med en arbeidsliste på Spotify!

10. Jobb er jobb – Det er veldig lett å bli ukonsentrert og finne på mye annet fordi man har muligheten til det. Jeg er dårlig til å faktisk minne meg på at jeg sitter og jobber, og kan fint finne på å vaske badet selvom jeg jobber. Det betyr jo ikke at det blir mindre jobb, men at man skyver på planen! 

Jeg lover at jeg skal hoppe ut av morgenkåpen nå, og huske på disse punktene igjen i morgen. Jeg elsker friheten med hjemmekontor, men det er viktig å ha en plan!

Ha en fin dag ♥

 

// Marty 

5 kommentarer

5 thoughts on “Hjemmekontor

  1. Helt enig! Jeg går hjemme hver dag og er absolutt nødt til å ha rutiner, hvis ikke blir man veldig fort lat også ;p Ha en fin dag!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *