Gir nakenbilder makt?

Categories Tanker 💭

De siste dagene har det vært mye snakk om at nakenbilder har blitt spredt rundt på sosiale medier og på apper. Jeg har skrollet gjennom haugevis av kommentarfelt, mye av ren nysgjerrighet. Jeg har prøvd å forstå og jeg har prøvd å skjønne. Jeg har prøvd å forstå hvorfor og hvordan. Jeg har prøvd å forstå hvorfor det er interessant og jeg har prøvd å skjønne de som sprer disse bildene. Til tross for dette så sitter jeg igjen like blank, og jeg har haugevis av spørsmål. 

1. Hvorfor gjør du det? Jeg kan ikke forstå grunnen. Jeg klarer ikke å sette meg inn i at det er spennende å få tilsendt bilder av nakne og lettkledde kropper. 

2. Hva er poenget ditt? Jeg vet ikke hensikten med å verken sende bildene videre eller å ha bildene er. Jeg klarer ikke å sette meg inn i hva som er verken tiltrekkende eller spennende med å vite at du sitter på et bilde som overhode ikke tilhører deg. 

3. Blir du tiltrukket? Jeg har aldri mottatt et bilde av en kropp som jeg har funnet tiltrekkende. Verken et bilde av et mannlig eller kvinnelig underliv er veldig tiltrekkende på bilder. 

4. Føler du makt? Jeg vet ikke om du føler en slags makt med å sitte på slike bilder. Jeg vet ikke om du føler deg mektig fordi en annen persons sårbarhet ligger i dine hender, jeg syntes uansett at det er en syk form for makt.

5. Syntes du det er lærerikt? Det er fullt mulig at seksualundervisningen som blir holdt på skolen ikke er særlig lærerik, men i og med at mange av disse som benytter seg av tjenestene er unge er jeg nesten nødt til å spørre om hva du lærer av det? 

6. Tenker du ikke konsekvenser? Jeg kan forstå at det ikke føles alvorlig, men det er det. Jeg lurer på om du ikke vet eller kan forstå konsekvensene både for deg selv, og for den du deler bildene av? 

7. Får du deg ikke noe? Jeg sitter egentlig med følelsen av at det er oppriktig synd på deg, for dette handler ikke om en fetisj. Jeg vet ikke om du gjør dette fordi det er det nærmeste du noen form for samliv?

8. Syntes du det er jeg som er dum? Hvis jeg sender et bilde av meg selv, har jeg oppriktig all skyld i at du misbruker bildet? Enkelte av bildene stammer ikke fra personen selv en gang. Vi må nemlig slutte å legge skylden på menneskene som får sine bilder spredt – For de som deler bildene videre er de som burde straffes. 

9. Er det for hevn? Ønsker du å sitte på materiale som dette fordi det er en form for hevn? 

10. Hva hvis det var deg selv? Har du noen gang forsøkt å sette deg inn i hvordan du hadde følt det?

Vi må slutte å si at handlinger som å dele personlige og private bilder av andre er snakk om å være umodne. For hvis du velger å benytte deg av sosiale medier og kommunisere på internett har du tatt et valg om at du er voksen nok. Hvis du faktisk ikke er det, mener jeg oppriktig at foreldrene er like medskyldige. 
Dette er ikke greit, og vi må ikke finne i oss i at det er sånn det er. Vi må slutte å unnskylde og akseptere overgrep som dette. 

 

Følg meg gjerne:

Facebook HER
Instagram HER
Snapchat: Martinehalvs

 

// Marty

 

4 kommentarer

4 thoughts on “Gir nakenbilder makt?

  1. Jeg har aldri sendt et nakenbilde på snap eller en annen plattform, men jeg er så enig med deg! Tenk hvor forferdelig det må være at andre kan se deg så sårbar, synes hele situasjonen er helt syk..

  2. Jeg kan bare gjette og anta.
    Noen synes sikkert det er spennende uten å forstå alvoret.
    Noen har dessverre forvridd syn på kvinner og lager sin egen fantasiverden.
    Noen menn er bare onde, egoistiske, selvsentrerte og bryr seg ikke om kvinner.
    Det at flere gjør en ulovlig ting, skaper en uekte legitimitet som gjør at dette fenomenet tar av og øker i frekvens.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *