Kjære søster, kjære flyktning

Categories Tanker 💭

Kjære søster. Kjære venninne. Kjære likesinnet. Kjære treningspartner. Kjære lagvenninne. 

Velkommen til oss, inn i varmen. Jeg vet ikke hvor lenge du skal bli, men jeg håper det er lenge. Jeg vet at du er sliten, sulten, redd og lei. Jeg har mat å gi, jeg har glede å gi, jeg har trygghet å gi og jeg har trøst å gi. 

Kjære bror. Kjære kompis. Kjære medelev. Kjære sommerflørt. Kjære nabo. 

Du trenger ikke takke. Du skal ikke takke for at du har det bra. Du skal ikke takke for at du er trygg. Du skal ikke takke for at jeg hilser på deg. Du skal takke for mulighetene dine, du skal takke vennene dine og du skal takke familien din. 

Jeg vil ikke beskrive deg som innvandrer, utlending eller flyktning. Du er nemlig så mye mer. Du er snill, du er god, du er trygg og du er morsom. 

Du er ikke slem, du snakker ikke stygt, du ser ikke ned på andre og du er ikke rasistisk. 

Jeg tror ikke du er dum fordi jeg ikke forstår deg. Jeg tror ikke du er svak fordi du gråter. Jeg tror ikke du vil meg vondt fordi andre forteller meg det. Jeg vet at du kan lære, og jeg anbefaler deg å lese tegneserier, dra på fotballtreninger og slå av en prat med de du møter i kassa på butikken. Jeg vet at du har kunnskap, jeg anbefaler deg å fortelle om det, dele kunnskapen din med oss og jeg anbefaler deg å bruke kunnskapen din. Jeg vet at du har kjærlighet, jeg anbefaler deg å gi klemmer, jeg anbefaler deg å strekke ut en hjelpende hånd og jeg anbefaler deg å være snill mot deg selv. 

Du er annerledes enn meg, og jeg er annerledes deg. Jeg er ikke et fasit svar på hva som er rett, og jeg har dermed ingen grunn til å dømme deg. Hos meg er du velkommen, det eneste jeg forventer er at du gir en innsats, men det vet jeg egentlig at du gjør. Det skal ikke bygges murer, det skal ikke settes opp skiller og ord skal ikke begrense oss. For sammen så er vi en mulighet, og det er opp til oss å gjøre det beste ut av den. 

Du er like mye et medmenneske som meg, og jeg gleder meg til å lære enda mer fra deg. 
 

Følg meg gjerne:

Facebook: HER
Instagram: Martinehalv
Snapchat: Martinehalvs

 

// Marty

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *