hits

Mislykket feminisme

La oss g rett p sak. Det er lenge siden jeg har flt meg s trkket p som jeg gjorde etter ha sett Bianco sin nyeste reklamefilm p vei hjem i gr ettermiddag. Det er lenge siden jeg har flt meg s trkket p, latterliggjort og sett ned p. For hvis reklamen gjr et forsk p fremme femininitet, integritet og selvstendighet kjenner jeg at jeg faktisk kun har lyst til spy. 

Slagordet til kampanjen lyder som flger: "Fashion is expressing yourself. And what every stylish woman is expressing is that equal pay is not enough" og kampanjefilmen viser frem sinte kvinner, med lekre sko, som prver fremme et budskap om at likelnn ikke gjelder overalt, og at det er urettferdig - Fordi kvinner fortjener mer. Fordi det koster mer vre kvinne. Men i en kamp om likestilling, like rettigheter og likelnn vil jeg trre pst at Bianco trkker rimelig feil. Faktisk katastrofalt feil. De benytter seg ogs av hashtaggen #WOMENNEEDMORE og min indre feminist blir oppriktig provosert. 

Min indre feminist blir provosert fordi fremstillingen av kvinner mislykkes. Fremstillingen mislykkes fordi filmen sier at vi kvinner ikke er sinte nok til kjempe for vre rettigheter om ha mer, og presenterer sinte kvinner som delegger og knuser ting i aggresjon.  Fordi stemmen i filmen sier at vi betaler mer for g til frisren enn menn, fordi trusene mine er dyrere enn gutta sine og at vi trenger bedre sko. Dette er ikke feminisme, dette er diskriminering. Det er ikke den kampen vi gr i tog for, den kampen vi kjemper og den kampen vi aldri m slutte kjempe. Da har dere misforsttt Bianco. 

Nr vi frst er inne p rettigheter og behov, vil jeg benytte muligheten til si at jeg da antar at dere betaler produksjonsarbeiderne deres en lnn som tillater de gode liv, til kunne utdanne seg og kjempe for den virkelige feminismen sammen med oss som virkelig nsker like rettigheter. Jeg hper dere ikke med vilje prver sre den feministiske kampen om likelnn, selv om dere klarer det. I mine yne er nemlig det fremstille voldsomme kvinner som ikke er fornyd med likestillingen veldig i mot sin hensikt. 

Jeg fler det er ironisk nr kapitalismen forsker tjene penger p feminismen. 

Jeg tror forresten at jeg begynner med herretruser hvis den feministiske kampen handler om for dyrt underty. 

Her bomma dere Bianco. Grovt.
 

Follow me:

Facebook HERE
Instagram HERE
Snapchat: Martinehalvs 


 

Translate: 

Lets just cut straight to the point. Its been a long time since Ive felt as stepped on as I did after having seen Biancos latest ad on my way home yesterday. It?s been a long time since Ive felt as stepped on, humiliated and looked down upon. If this ad is, in all seriousness, attempting to promote femininity, integrity and independence, I might just vomit. The slogan is as follows: "Fashion is expressing yourself. And what every stylish woman is expressing is that equal pay is not enough", and the ad shows angry women in fancy shoes, who?re trying to promote a message that equal pay isnt a given, and that this isnt fair. Because women deserve more. Because it costs more to be a woman.
However, in the battle towards equality, equal rights and equal pay, Id say Bianco has missed the mark, and that by a long shot. They are using the hashtag #womenneedmore, and my inner feminist wants to scream. My inner feminist wants to scream because ad tells us that we, as women are gutless. Were not angry enough to fight for our rights, our right for more. To set an example as to how we should be, the movie depicts women who are destroying and vandalizing things in anger, while the narrator are telling us how getting our hair done cost more than for men, how our underwear is pricier and that we need better shoes. This isnt feminism. This is discrimination. This is not what we march for, the fight we are continuously fighting, the fight we cant and wont stop fighting. Dear Bianco, if you think this is feminism, youve completely misunderstood.

While were talking about needs and rights, Id like to take the opportunity to say that I assume you are paying your factory works a wage that allows them to live happy and safe lives, that allows them to get an education, and that allows them to fight for the real feminism, together with the rest of us, that want actual, proper equal rights. I hope you didnt intend to hurt the feminist fight towards equal pay on purpose, even though thats exactly what you did. In my opinion, displaying aggressive women outraging due to inequality greatly defeats its purpose.

I feel like its a bit ironic whenever capitalism is trying to make money off of feminism. And for the record, I think Ill start wearing mens underwear if the fight for feminism actually means fighting against expensive lingerie.

You screwed up Bianco. Big time.

26 kommentarer

Jeg bare Yes! da jeg s dette innlegget, for jeg ble g kraftig irritert av denne reklamen. Men det er en ting her som virkelig ikke stemmer. Tror du har misforsttt det med at produkter er dyrere kvinner enn for menn, nr du sier det er diskriminering og ikke feminisme. Det ER feminisme skulle rette p den skalte 'pink tax'. Du burde lese om fr ut du sier at det at produkter for kvinner som er dyrere IKKE er en del av feministismen, for det er det virkelig. Vi skal ikke betale ekstra for rosafargen p barberhvlene.

Syns helt rlig det ikke er noe bry seg om..

Ikke fan av feminist greiene selv om jeg er en jente, jeg str for like rettigheter men mener at enkelte feminismer trekker den litt langt og blir butt-hurte

Mtte finne frem reklamen p nettet da jeg leste dette, og den er jo bare tpelig. Tullete i seg selv bruke dette som salgspunkt, srlig nr de fr det til virke som om det ikke er valgfritt kjpe dyre sko og dyrt underty. Jeg bruker bare sminke nr jeg skal p fest, kjper trusene mine p Prix, har brukt herrebarberhvler siden 2010 og har ikkje kjpt nye sko p 3 r. Jeg lever fremdeles som fullverdig kvinnemenneske. "Pink tax" er ikke obligatorisk. Det er ogs et teit mediapfunn.

Hva synest du om blogge for SiDE2, nr de har nettopp denne reklamen p fremsiden?

sofs: Jeg har ftt flere sprsml om akkurat dette og tenkte faktisk skrive et innlegg om det!

Applaus!

flott at du tar opp dette men dette synes jeg er overdrive fra din side. Femenisme er girlpower og reklamen har faktisk mye rett i det de prver fronte. her bommet du nok litt desverre :/

Anja: Takk for kommentar!

Henriette Louise Larsen

Henriette Louise Larsen

Hva tenker du om at du blogger fra en av de plattformene/sidene som er nominert til rets Gullbarbie nr du selv er s opptatt av fjerne kropps/sexpress fra media? Spr fordi jeg vet meningene dine er spass sterke og bra :)

Henriette Louise Larsen: Hei Henriette! Du, godt sprsml. Jeg har selv reflektert over dette, og jeg er faktisk enig i nominasjonen. Samtidig s stopper ikke det meg fra skrive det jeg gjr, og jeg tror de tjener p gjre en omvending:) Tusen takk!

Takk! 🙌🏼

Oi! Har ikke sett reklamen, men helhetsinntrykket er jo at dette er pinlig.

De kjemper jo for likt arbeid, ulik lnn. Akkurat som det er i dag, bare en omvendt skeivfordeling.

Hjelpe meg. Bra du tar opp snt!

Reklamen er jo satt veldig p spissen, med et humoristisk glimt. Den skaper debatt, og det er jo positivt!

Silje: Jeg skal vre helt rlig si at jeg ikke s det humoristiske glimtet, samtidig skaper den debatt og Bianco oppnr akkurat det de vil :)

Reklamen er jo bare kul. ikke ta alt s jvla serist

Martine: Jeg syntes ikke den er kul! Men det er jo kult at vi har forskjellige meninger, uten det hadde det jo ikke blitt noe debatt:)

h, ble s glad nr jeg s dette! Ble skikkelig provosert og oppgitt over reklamen. Greit nok at det er kjipt at det koster mer for kvinner enn menn klippe seg f.eks. Men det er jo fordi det som oftest tar lenger tid. En av tingene jeg synes Bianco bommet totalt p, var det med at vi trenger nye klr til hver anledning.

Alts.... Det er ikke en ndvendighet, men en luksus som noen velger ta seg rd til. Supert at du skriver om dette!

Skriv en ny kommentar