Hverdagsbalanse

Categories Hverdagskaos 🏃🏼‍♀️

Jeg snakker mye om forhold til kropp, sjel og mat. Jeg forstår også at det da er fristende å spørre hvordan jeg forholder meg til det. Men jeg forholder meg ikke til det, overhode ikke. Det har jeg aldri klart, og det kommer jeg nok aldri til å klare heller! Men hvordan jeg spiser, trener og lever? Godt spørsmål. Jeg skulle gjerne svart at jeg følger magefølelsen og gjør litt sånn som jeg vil, men det er ikke sant. 

Jeg har alltid vært glad i å trene, det gjør meg glad og det gjør meg godt. På trening kan jeg være sint, begeistret, fortvila og glad – Alt på en gang. Det er deilig. Samtidig er ofte dørstokkmila lang, sinnsykt lang. Allikevel så prøver jeg så godt jeg kan! Jeg er heldig som finner en glede ved det, og jeg forsøker så godt det lar seg gjør å opprettholde den gleden. Det er jo ikke bare, bare. 

Kosthold er ett grusomt spørsmål, og jeg nekter å gå dypt inn på det. Jeg vil ikke gi et fasitsvar på noen ting, og jeg tror alle må føle seg litt frem. Jeg tror det er viktig å jobbe mot en balanse. Jeg tror ikke man bare kan finne en balanse, men jeg tror man kan jobbe mot en. Før spiste jeg ikke salat eller grønnsaker i det hele tatt, noe som for min del var en sær, barnslig greie. Jeg begynte først å spise det når jeg interesserte meg for å spise sunt, og det er jeg takknemlig for! Tenk hva jeg hadde gått glipp av hvis ikke. Jeg har personlig kvittet meg med alle slankeapper, kaloritellere og ting jeg vet ikke påvirker meg slik det burde sånn ting er nå. Nå forsøker jeg å fokusere, nyte og samtidig være bevisst. Jeg drikker masse smoothie, fordi jeg liker det. Spiser havregrøt hver morgen, fordi jeg liker det. Av og til spiser jeg sjokolade til frokost, og forsøker å akseptere det. Det skjer jo, gjør det ikke? Jeg håper virkelig at det ikke bare er meg! 

Jeg liker å leve sunt, men syntes nesten at begrepet sunt er tygd i hjel. Jeg vil være frisk, glad og takknemlig. Jeg vil være frisk nok til å ikke ha noen fysiske begrensninger. Jeg vil være glad nok til å nyte, oppleve og akseptere. Jeg vil være takknemlig for at jeg kan stå opp om morgningen, for at jeg kan løpe meg en tur hvis jeg vil det og for at jeg kan spise en bolle hvis jeg vil det. 

Personlig har jeg sluttet å følge de jeg føler, og innerst inne vet ikke påvirker meg noe positivt på sosiale medier. Det gjør at jeg slipper urealistiske forbilder og usunne tanker – I hvert fall til en viss grad!

 

 

// Marty

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *