hits

Gonok

Jeg har jo blitt Gonok ambassadr og har s lyst til dele intervjuet mitt med Gonok sammen med dere. Du kan se intervjuet HER. Det er en stor re og f vre ambassadr, f delta i et s viktig arbeid og ikke minst fremme flelsen av vre GOD NOK!

Jeg var s heldig f gjeste Sunn Fornuft-prisen 2016 i gr for holde tale og det var helt fantastisk. Sunn Fornuft-plakaten ble startet opp i sommer og bygger p at influensere og bloggere skal bruke sunn fornuft. Det har vrt helt valgfritt om man har nsket signere p plakaten eller ei, men jeg har selvflgelig signert. 

Punktene lyder som flger: 

1. Unng skrive hvor mye du veier, BMI, kaloriinntak, midjeml, armml og liknende tall. Husk at du har unge lesere som sammenlikner seg med deg.

2. Unng vre for bastant nr du skriver om positive eller negative sider ved en enkelt matvare eller en livsstil. Husk at du skriver fra egen erfaring og ikke er fagperson. Det som er bra for deg er ikke ndvendigvis bra for alle andre.   

3. Bilderedigeringsprogram kan vre fint for justere lys, farger og utsnitt, men unng endre kroppsstrrelse eller fasong.

4. Del gjerne mat og treningsinspirasjon, men vr flink til understreke hvem det er ment for, at ikke alle lper like fort, veier like mye eller i det hele tatt trenger endre noe. Husk at du ikke har noe kontroll p hvem som leser det du poster p nett. Selv om du har en kjernegruppe faste lesere som kommenterer har du ogs lesere som er yngre og eldre, friskere og sykere.

5. Fokuser heller p treningsgleden fremfor hvor langt du selv lper og hvor mange repetisjoner du tar. Husk at du ikke trenger skrive om hver eneste gang du selv trener for dele treningsinspirasjon. Poster du et treningsopplegg, s presiser hvem det er laget for, og hvem det ikke er laget for.

6. Nr du skriver om mat, ta gjerne bilde av matlagingen, bordet eller hele retten, men vr bevisst om du poster bilder som viser strrelsen p din egen porsjon. Vis srlig omtanke om din egen porsjon er liten. Presiser gjerne at du for eksempel forsynte deg flere ganger.

7. Skriv gjerne om klr, men unng skrive hvilken klesstrrelse du bruker. Husk at leserne ikke kjenner deg i virkeligheten, og bare gjetter p om deres kropper faktisk er like. Fr du sprsml om strrelsen du bruker i et plagg, svar heller p om du opplever at plagget er lite, stort eller normalt i strrelsen.

8. Vr bevisst p den totale mengden bilder du legger ut der kropp er i fokus. Kropp i biniki er naturlig p en strand, men tenk p omfanget i andre settinger. Vis gjerne hva som er bak fasaden i blant og post realistiske bilder av deg selv.

9. Vr varsom om du deler informasjon om dine egne kosmetiske inngrep. Sett deg inn i hva loven sier om markedsfring av slike inngrep.

10. Hvis du blir kontaktet av lesere som forteller at de er syke eller har det vanskelig, send dem videre til fagpersoner. Mental Helse har en gratis, dgnpen hjelpetelefon for mennesker som trenger noen snakke med. Telefonnummer:  116 123 De som synes det er vanskelig snakke med noen kan f skriftlig hjelp p Mental Helses nett-tjeneste sidetmedord.no

 

Det er jo klart vi skal bruke sunn fornuft, og jeg er sikker p at det gjr at vi fler oss gode nok! 

// Marty. 

 

 

 

 

2 kommentarer

S utrolig gode punkter! :-) Hper du fr en fin Tirsdag :-)

S spennende! Gratulerer med prisen ogs!

Skriv en ny kommentar