Politisk prat

Categories Tanker 💭

Det er snart duket for presidentvalg i USA, verdens mektigste land. Allerede ved å fortelle at USA er verdens mektigste land slår det meg at valget av hvem som skal styre landet er svært viktig. Jeg burde sikkert vært oppegående nok til å kunne ramse opp og fortelle om kandidatene, brife med kunnskaper om viktighetene av dette valget og det som hører hjemme. Men, jeg skal helt ærlig innrømme at jeg ikke forstår bæret av dette valget. Jeg klarer ikke å sette meg inn i det. Det er mye mulig at det er interessen min det er noe galt med, og er det en selvfølge at man skal kunne noe om dette? Hvis jeg skal kalle meg selv utenomforstående, så virker det for meg at mye av dette kaoset handler om å tråkke hverandre mest mulig ned, drite hverandre mest ut og forvente at man skal vinne. 

Jeg vet ikke om kunnskapen er for avansert, om vi ikke åpner opp for de som fra før av ikke i utgangspunktet finner det interessant eller om vi ikke lærer nok om det. Jeg tror de fleste har hørt om Donald Trump, og den hvithårede mannen forstår jeg er skremmende. Jeg skjønner at han har vulgære meninger og jeg også klarer å stille med svært skeptisk til denne mannen. Men det som jeg også stiller spørsmål ved er at han har en så stor fanskare som han har, og at det er så mange som er villige til å stemme på han. 
Det går filmer av motkandidaten hans, Hillary Clinton som gulper opp noe i ett glass. Jeg forstår at gjetteleken om hva hun gulper opp muligens er spennende for noen, og at noen syntes det er morsomt å tulle med at det kun er mer vrøvl, men: Jeg som utenomforstående undrer på om vi mister seriøsiteten rundt en av de som snart skal tale for verdens mektigste land? 

Hvis det var min oppgave å stemme, så hadde jeg ikke hatt peiling på hvem jeg skulle stemme på. Det finnes antageligvis mennesker som da mener at jeg burde la være å tenke på hvis det var min oppgave å stemme, men jeg vet at det er fler som stiller spørsmål og som ikke har peiling på dette. Jeg som ungdom, ikke særlig politisk engasjert og blond, forstår faktisk ikke dette. Jo, det er klart jeg kan det grunnleggende – Men poenget mitt går litt ut på at ikke alle inkluderes i denne hårreisende politikken. For det er synd at interessen rundt det er så laber fra enkelte – inkludert meg som utenomforstående – Når valget som skal taes er så vanvittig viktig. 

Er politikk egentlig for alle? Og er det tabu å ikke forstå seg på politikken? 

 

Følg meg gjerne på:

Facebook HER

Instagram HER 

Snapchat: Martinehalvs

 

Marty. 

1 kommentar

1 thought on “Politisk prat

  1. Politikk er ikke for alle, og det er jo greit, syntes jeg! Men jeg syntes at det er viktig og følge litt med, for å kunne ha en egen mening og fordi det også i en eller annen grad påvirker deg hvordan politikere styrer 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *