Jomfrusjekk

Categories Tanker 💭

Når jeg var 13 år leste jeg en bok som handlet om en kvinne, eller en jente. Jeg trodde det handlet om en kvinne, men det viste seg at hun var like gammel som meg. Jenta skulle giftes bort, og hun var livredd. Hun nektet, forsøkte å rømme, men ble stadig vekk innhentet og straffet for gjerningene hennes. Det hun gruet seg mest til var bryllupsnatten med den 25 år eldre mannen. Jeg leste disse ordene uvitende, og boken fenget meg og var utlest på én dag. Jenta ble drept på bryllupsnatten fordi hun ikke begynte å blø under samleie og fordi jomfruhinnen ikke sprakk. Faren til jenta ble også banket opp fordi han ikke hadde passet godt nok på, og han skjemtes fordi datteren ikke presterte det han hadde forventet. 

Jeg vet at dette er et ekstremt eksempel, men det er et eksempel som har satt spor hos meg, og som skremmer meg. Dette er en fortelling jeg aldri kommer til å glemme, og egentlig ikke har trodd på selv den dag i dag. Det skremmer meg fordi søsteren min er 13 år, og fordi det nå fortelles om norske jenter som presses gjennom “jomfrusjekker” hos legen. 

Det å vokse opp i trygge, snille, aksepterte Norge som ung, fremadstormende og trygg kan av og til være utfordrende, men jeg har aldri hørt om noen som har blitt utsatt for overgrep på den måten jeg mener “jomfrusjekk” er. Jeg skjemmes, og jeg er brydd over at det tillates, og jeg mener noen virkelig har en innsats å gjøre og at noen virkelig må sette ned foten. Dette burde vært ulovlig for lengst, og det burde hvert fall bli det nå. 

I Norge har vi den siste tiden hatt en enormt fokus på voldtekt, hva som er rett og galt rundt voldtekt og hvor grensen går. Vi har snakket om fysisk voldekt, og vi har hørt, og lest mange sterke historier. Jeg er heldig som får vokse opp, lære, oppleve, prøve og feile, og alle norske barn og unge burde få gjøre det samme. Det å skulle være spesiell for noen, handler ikke om å skulle blø under samleie første gang. Det å være spesiell handler om å bli sett, å se, oppleve sammen, drømme sammen og skape sammen. Brudekjolen blir ikke svartmalt av fortiden, og vi kvinner blir ikke mindre verdig på grunnlag av tidligere forelskelser, hete kvelder eller intakte jomfru”hinner”, som faktisk ikke en gang eksisterer. Jeg er takknemlig for at temaet blir tatt opp, og jeg roser de som tør å dele. Dette er nok et tabu som er nødt til å snakkes om. 

Jeg ber til den jeg enn måtte be til om at dette blir strengt forbudt og at kvinner snart kan bli sjef over egen kropp. 

#FuckTabu

 

Følg meg gjerne på:

Facebook HER

Instagram HER

Snapchat: Martinehalvs

 

Marty. 

1 kommentar

1 thought on “Jomfrusjekk

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *