Behind the scenes

Categories Hverdagskaos 🏃🏼‍♀️

Det er vel ingen hemmelighet at TV ikke er sånn det ser ut på skjermen. Det å lage TV tar lang tid, ting spilles inn mange ganger og mye er oppsatt. Jeg blir ofte overrasket når jeg ser ting på TV og jeg kan egentlig ikke forstå at det ser så naturlig ut som det gjør, når det er virkeligheten ligger haugevis av timer bak for å få spilt inn det som vises i tre minutter på skjermen. Ofte!

Jeg var forbredt på mye venting og lange innspillingstimer når jeg dro til Portugal for å spille inn Top Model. Flere av jentene var sjokkerte etter bare første dagen, og de skjønte fort at TV tar tid. Mye tid. Og at det er vanvittig gøy!

Mange lurer på hvordan det egentlig var på innspilling så jeg har skrevet noen punkter om Top Model behind the scenes…

1. På TV ser det ut som vi første dagen ankommer huset og møter de andre jentene, men sannheten er at vi faktisk sov to netter på hotell før vi i det hele tatt begynte ordentlig med innspilling, møtte de andre jentene og fikk se huset.

2. Når vi landet i Portugal var vi norske jentene samlet, vi spiste lunsj på flyplassen og ble så plukket opp av en bil som kjørte oss til en liten by utenfor Lisboa. På dette stedet skulle vi ta “forsidebildet” i undertøy. Hver av jentene fikk 1 minutts makeup og ble kastet inn foran kameraet (i undertøy) før vi på null komma niks var ferdig! Flere av oss var veldig fortvilet, og følte det ubehagelig å stille opp i undertøy foran ett kamera som det første vi gjorde. Jeg hadde heldigvis enormt fokus, og klarte egentlig ikke gjøre noe annet enn å tenkte på oppgaven vi hadde fått, men klarer egentlig ikke helt å forstå at det ble gjort som det ble gjort sånn i etterkant.

3. På hotellet ble vi norske jentene bedre kjent og fikk snakket masse sammen. Vi gikk med sommerfugler i magen hele tiden og var super spente fordi vi aldri visste hva som skulle skje. Vi bodde på hotellet helt alene, og fikk lov til å gå ut for å spise middag sammen den ene kvelden.

4. Det var kjempe strengt at vi ikke fikk øye på de andre deltakerne før vi kom inn i huset. Når vi var på den første shooten i undertøy hadde akkurat svenskene vært der, og vi fikk neeeeesten øye på de. Vi ble også plassert fra hverandre og på forskjellige hoteller for å ikke få øye på hverandre. Vi fikk høre at danskene var offentliggjort før vi ankom Portugal og vi søkte febrilsk på nettet for å prøve og finne ut hvem de var, men uten hell!

5. Vi fikk ikke lov til å ha mobilene våre inne i huset, og vi var alle veldig skeptisk til det. Det var en del av pakka at vi skulle være 110 % inne i bobla, og få kjørt oss sikkelig, noe flere av oss ble. Dette betyr at vi altså ikke fikk ha kontakt med noen hjemme heller. Når vi måtte levere telefonene våre ringte jeg hjem til Christian kjapt og gråt og gråt, jeg visste jo ikke om det kom til å bli to måneder for jeg fikk prate med han igjen….

6. Det bodde en dame med oss i huset hele tiden. Hun het Sofia og var helt fantastisk. Hun sov på et eget rom, og er aldri å se på skjermen. Hun passet på oss, sjekket at alt var som det skulle og ble en mamma for de aller fleste der inne!

7. Klokken min ble stjålet i Portugal og jeg har ikke peiling på hvor den kan være….

8. Vi mellomlandet når vi fløy ned, og jeg gjorde også det når jeg skulle fly hjem. Jeg hadde krykker helt til jeg hadde sjekket inn bagasjen min, men måtte levere de!!!! når jeg hadde gjort det. Jeg ble kjørt rundt i rullestol på flyplassen i Portugal også fløyet til München. I utgangspunket skulle det stå en rullestol der når jeg landet, men det gjorde det ikke og flyet mitt skulle da gå om 10 minutter. Jeg fikk lettere panikk og prøvde iherdig å dra meg til gaten, haha. Når jeg endelig kom meg til gaten 15 min for sent, så var flyet forsinket en time. Men den timen ble til at flyet ble kansellert. Så jeg satt altså helt alene, uten å klare og gå på flyplassen i München. Det ble helt kaos på flyplassen og alle flyene hjem til Norge var fullbooket, så jeg fikk tilbud om å ta fly hjem tre dager senere. Du kan tro at jeg hadde panikk! Jeg fikk tilbud om hotell, men jeg klarte jo ikke å komme meg rundt, så jeg satt jo fast på flyplassen. Heldigvis fikk jeg fikset et fly til Gøteborg dagen etter, men måtte sove helt alene og døøøøds sulten på flyplassen. Krise.

9. På TV ser det ut som om foredelingen av rom gikk helt uproblematisk for seg, men vi fikk faktisk en jurymail om at vi måtte dele rommene på en spesiell måte. Vi måtte splitte oss og fordele landene rundt. Det var altså ikke lov til å sove på tomannsrom med en fra samme land.

10. Vi fikk beskjed om at vi måtte ta av oss alt av falske negler og vipper før vi ankom konkurransen, og jeg syntes det var grusomt. Jeg hadde da hatt på vippeextensions i nesten to år, også måtte jeg plutselig ta de av.

Spør om det er noe du lurer på da vel!