Typisk norsk å være god

Categories Tanker 💭

Vi har nå vært vitne til Norge sitt dårligste OL på 52 år, og selv håndballjentene skuffet oss med kun en 3.plass. For hvem feirer vel en 3.plass? Jeg vet ikke, men det hender jeg får lyst til å kaste mobilen i veggen, bombardere kommentarfeltene til landets nettaviser og personlig sende melding til enkelte som kommer med slike utsagn. Men jeg lar være. Antakeligvis lar jeg være fordi jeg er feig, men jeg lurer uansett på hvordan holdninger vi egentlig tillater oss å ha? For SELVFØLGELIG feirer man en 3.plass i OL, problemet vårt er vel heller det at vi sitter og hoier og skriker med potetgullposen i fanget og mener at vi kunne prestert bedre selv. Og når vi først er inne på det, så er vel dette ganske typisk norsk. Det er jo typisk norsk å være god, eller best? For hvorfor har vi den oppfattelsen av at vi forventer gull i håndball, på samme måte som vi forventer at stakkarslige Martin Johnsrud Sundby som er tatt for doping skal ta haugevis av gull til vinteren?

For hva er Norge egentlig gode på? 

– Langrenn. En idrett som de aller færreste landene i verden konkurrerer i.

– Håndball. Nei, vent. Vi er jo ikke så gode i det lenger. 

– Ostehøvelen. Den syntes jeg vi skal få! Det var et bra og gjerrig påfunn for å spare litt ekstra. 

– Alkohol. Vi er vanvittig dyktige på å drikke oss fullest, og som regel først. Ikke idrettsutøverne våre da, så klart. 

– Snille. Eller naive, jeg vet ikke. Men med vår: “Det skjer ikke oss” mentalitet, så blir vi kanskje heller dumme. Hmm…

Men! Er det en ting vi er gode på, så er det og kose oss – fordi vi fortjener det. Det er jo klart at vi fortjener og drikke rødvin en helt vanlig onsdag! Det er klart at vi fortjener og svi av halve lønningen på shopping – Altså; Vi har jo fortjent det. Og den faste massasjen hos damen i sentrum – Vi fortjener det jo!

Fordi vi er så forbanna flinke. Eller opptatt av og vise det, jeg vil tro at befolkningen er delt relativt i to på dette området. For mange av oss kjenner vel igjen det og sitte ute å grille tiltross for 15 varme grader og en lett bris? Statusoppdateringene fra lunsjen med venninnen vi ikke har sett på et halvt år, som er så vanvittig koselig? Treningsøkten med faktisk HELE familien som bare må postes fordi guttungene var så søte på bildet? 

Jeg vet ikke. Men det hender den norske mentaliteten skremmer meg. Faktisk ganske ofte. For vi kritiserer de russiske utøverne i OL og anklager de for å være proppet full av doping, hvilket grunnlag gjør vi egentlig dette på? Ja, jeg vet at det ikke er akkurat unormalt, men vi hadde da ikke sagt at de russiske håndballjentene var det hvis de kom på en 6.plass? Det nærmeste de aller fleste av oss kommer konkurranse er jo kappløpet inn på bussen for å finne oss ett sete, for å slippe og stå der vi like godt kunne skreket ut: “MEG FØRST”. 

For Paradise er favorittprogrammet, vi klager alltid på dårlig vær og spiser antidepressiva i avokadoen – og det er klart at det er typisk norsk og være god.

Heia Norge!

 

Følg meg gjerne:

Facebook HER

Instagram HER

 

– Marty
 

 

3 kommentarer

3 thoughts on “Typisk norsk å være god

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *