Curves

Categories Tanker 💭

Jeg har valgt å bli med i årets sesong av Top Model Skandinavia til tross for usikkerhet, egen selvtillit og selvfølelse. For jeg tror absolutt alle kan kjenne seg igjen når man snakker om kroppspress og det å være bra nok. Jeg har alltid hatt en attitude som utad har vist at jeg ikke har brydd meg, men selvfølelsen og selvtilliten har vært veldig preget av det å skulle være perfekt. Jeg har alltid ville se bra ut, ta meg godt ut og vært veldig opptatt av å skulle passe inn – noe jeg egentlig aldri har.

Jeg husker veldig godt når jeg var 9 år og skulle feire bursdagen min. Jeg fikk klær i presang fra nesten alle gjestene mine, og det var ikke ett eneste plagg som passet. Det passet ikke fordi alt var kjøpt inn til “jente 9 år”, i str. 134. Jeg kunne jo såvidt handle klær i barneavdelingen en gang.  For det å ikke passe inn er vondt, og det er sårt.

Jeg har opplevd spiseforstyrrelser i veldig nære relasjoner, og for meg har det vært en kamp og holde meg unna, og stadig minne meg på at jeg er bra nok og at det ikke er en straff og se ut som meg. For meg har det aldri vært et alternativ og sulte meg, kaste opp eller få et anspent forhold til mat. Men jeg tror jeg, som mange andre har vurdert tanken, og det skremmer meg, at fristelsen er så stor hos mange, inkludert meg selv.

Jeg har jobbet mye med egen utvikling og eget selvbilde. Jeg har aldri vært fornøyd, og jeg lurer stadig på om jeg kommer til å bli det. Men jeg jobber med tanken med at jeg er bra nok, og at bra nok er det som er riktig for meg. For jeg jobber med å slutte og ta meg nær av kommentarer og forventinger når det kommer til kropp.  Jeg har kommet et langt steg, og jeg har en indre drøm om at resten av samfunnet en dag skal akseptere “bra nok”, og at vi skal slippe og diskutere kropp konstant, og at vi en dag skal måtte slippe og fremme “formfulle modeller” og kropper i alle former og fasonger, og at det skal være en selvfølge. Men jeg tror allikevel at samfunnet, akkurat som meg har en lang vei igjen å gå. Men jeg håper at vi er på rett vei allikevel!

Jeg gikk lenge og vurderte om jeg skulle bli med i konkurransen, rett og slett i frykt for å ikke være bra nok. Men en dag så tenkte jeg at hvis alle tenker likt som meg, så kommer min fane sak aldri til å komme noe lenger. For jeg meldte meg på for konseptet, ikke nødvendigvis for å vise frem meg selv, men for å vise at kropp er topp uansett. Jeg ville ikke la være på grunnlag av følelsen jeg og vanvittig mange andre sliter meg; nemlig å ikke være bra nok. For jeg kan ikke stå for at bra nok er godt nok, hvis ikke jeg kan stå inne for min egen kropp og selvfølelse.

“For jeg kan ikke stå for at bra nok er godt nok, hvis ikke jeg kan stå inne for min egen kropp og selvfølelse” 

Årets sesong heter Top Model Curves, men jeg ønsker å la være og bruke “Curves” og “Plus Size”. Jeg mener nemlig at det ikke burde finnes noen kategori som beskriver en, uansett farge, fasong og størrelse. Jeg mener at det burde være like rett og være en XS, som en XL, eller XXXXL. Jeg ser ikke noen grunn til å kalle noen plus size, når vi ikke kaller motsatt ende av skalaen for noe annet en bra nok. Jeg blir irritert hver gang jeg går inn i en butikk som har egne “hei, du som er litt større og annerledes enn alle andre” avdelinger. Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor vi i 2016 kan tillate oss og kategorisere, fremfor og akseptere kropper og mennesker som de er.

Jeg heier på kropp, og jeg heier på alle slags kropper. Jeg ønsker og akseptere meg selv, og jeg ønsker å vise at alt er mulig, og jeg ønsker å vise at yrker, drømmer og håp ikke kan begrenses på grunnlag av utseende og hvilken størrelse en bruker. Jeg er lei av at det kommenteres når en idrettsutøver er større enn normalen, og jeg er lei av at vi henger oss opp i en som er litt større på gaten og at vi ler av at noen ser litt annerledes ut en oss.
For jeg har ingen grunn til å gjøre narr av andre, og jeg har faktisk mer enn nok med å slutte og gjøre narr av meg selv – for kroppen er noe jeg har, og den definerer ikke hvem jeg er. 


 

Følg meg gjerne:

Facebook: HER

Instagram: HER

Snapchat: Martinehalvs 

 

– Marty

 

17 kommentarer

17 thoughts on “Curves

  1. Utrolig bra skrevet! Skulle ønske fler tenkte som deg. Dette innlegget trang jeg idag, og jeg delte det på facebook, og med flere av vennene mine 🙂

  2. Vil bare si at jeg synes du har en fantastisk utstråling. Jeg heier på deg;-) Når kommer forresten programmet på tv?? *lykkeønskninger*

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *