Alle er enig

Categories Blogg

Hele Norge har vist seg berørt av frikjennelsen av de tre mennene i lagmannsretten etter gjengvoldtekten i Hemsedal. Hele Norge har diskutert og jeg har lest utallige fantastiske innlegg om saken. Jeg har sett kampanjer, debatter og støtte. Men det som skremmer meg, er at alle er enig. “Alle er enig i at mennene ikke skulle blitt frikjent, alle er enige om at voldtekt er noe forbanna dritt” overhørte jeg en dame på butikken si her om dagen. For alle kan da ikke være enig når det stadig blir begått voldekter, når barn blir seksuelt misbrukt og disse tre mennene blir frikjent? 

Jeg har under debatten blant annet lest et Facebookinnlegg fra en far som legger sitt hat på gjerningsmennene, skriver hva han mener om de såkalte udyrene og deler sin frustrasjon. Problemet er bare at jeg kjenner sønnen til denne mannen, og jeg vet hva sønnen hans har gjort, og stadigvekk gjør. – og ja, jeg har sagt i fra. Det ble gjort handlinger under russetiden, på nyttårsaften og på en fest rett før sommeren faren like godt kunne skrevet om sin egen sønn. 

Jeg er glad for at vi har et så stort fokus på temaet. Men vi må fortsette med det. Det er viktig at vi får snudd på det gammeldagse og kvinnediskriminerende synet på voldtekt. Det er viktig å understreke at ingen fortjener å bli voldtatt, at det ikke er offeret sin skyld og at alkohol ikke er en unnskyldning. For hvis disse spørsmålene må stilles når noen anmelder en voldtekt, så kan vi jo kanskje lage en liten rød bok, eller kanskje en app, som forteller deg om alt du ikke må gjøre for å bli voldtatt? Som selvfølgelig har plass i håndveskene, der det er ditt ansvar å lese den før du inntar ditt første glass med alkohol, før du drar på fest eller går alene hjem fra bussen. 

Samtidig så må vi huske på at det nødvendigvis ikke trenger å være alkohol i bildet når en voldtekt begås og vi må huske på at det ikke kun er kvinner som blir voldtatt. For jeg er også litt redd for at det store fokuset nå skyver prosentandelen av menn som er og blir voldtatt lenger ut på sidelinjen, fordi mennene er de som blir omtalt som voldtektsmenn. Jeg mener nemlig at vi må huske på å snakke om voldtekt i det store bildet, ikke bare voldtektene på fest, i beruset tilstand uten samtykke. Men vi må huske å snakke om det “alle” er enig i – nemlig at voldtekt er noe forbanna dritt. Vi må nå ut med at uansett kjønn, alder, tilstand og sted – så er ikke sex uten samtykke lov. For debatten vi holder nå må ikke dø ut, og samtalene må fortsettes å tas, for selvom skolen nå begynner, folk er tilbake til jobb og hverdagen er i gang igjen – så er voldtektsofrene fortsatt voldtatt, det blir begått nye voldtekter og det samme misbruket vi forakter oss over nå skjer. For “alle” er enige om at det burde anmeldes, at gjerningsmennene burde straffes og at de er udyr. 

Sex uten samtykke er ikke lov, det er ikke offeret sin skyld og det finnes ingen god unnskyldning for å voldta. 


bilde

Følg meg på Facebok HER

og Instagram HER 

 

– Marty

 

 

 

 

 

1 kommentar

1 thought on “Alle er enig

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *