Er vi noe bedre enn russerne?

Categories Blogg

Vi har sett han gråte gledestårer og vi har nå sett han gråte for hans største nederlag. Martin Johnsrud Sundby er tatt for doping. Nei, han er ikke “bare” tatt for å bruke for mye astmaspray, eller “bare” glemt å ordne noen papirer, han er tatt i doping. Eller er det ikke doping men feil bruk av lovlig preparat? Betyr dette at vi ikke er noe dårligere enn russerne? Betyr dette at dette skjer, men at nisseluen vår henger litt langt nede slik at vi ikke ser? Betyr dette at Norge ikke er noe bedre eller dårligere enn noen andre?

Jeg lurer på hvordan dette kan skje i Norge og i 2016, med kanskje ett av verdens beste team. Jeg lurer på hvorfor dette blir almennkunnskap 1,5 år etter at hendelsen har forekommet. Jeg lurer på om fristelsen til å lykkes har vært så stor at ett drag har blitt til flere. Jeg har ingen fasit svar, men fryktelig mange spørsmål, og jeg ønsker å stille spørsmål fordi dette aksepteres. Jeg har foreløpig ikke lest én kommentar fra en eneste nordmann som stiller spørsmål. Jeg leser at legen burde vært skutt, at Sundby selvfølgelig ikke visste dette og at “sånt skjer”.

Men jeg ønsker så gjerne å stille spørsmål tilbake, ikke fordi at det kanskje ikke stemmer. For jeg håper at historien stemmer. For hvis det stemmer at legen har glemt eller ikke forstått dette, så burde han vel sparkes. Hvis det stemmer at Sundby ikke visste dette, så er det vanvittig trist, og hvis “sånt skjer”, så kan vi vel bare stille spørsmål om hvem flere dette gjelder.
For jeg kan ikke fatte og begripe at legen glemte å opplyse om dette eller ikke klarte å oppfatte regelen rett, jeg kan ikke forstå hvordan det er fysisk mulig.
Jeg kan ikke skjønne at Sundby ikke har visst dette, og uansett så er det vel til syvende og sist hans kropp – og hans resultater.
Og nei. “Sånt skjer” ikke bare. Det er ikke tillatt å gjøre slike feil, og man misforstår ikke bare og snubler med munnen oppå en astmaspray og inhalerer uten å være klar over reglene selv – ikke som utøver eller lege på dette nivået.

Jeg syntes det er vanvittig trist for Norsk langrennssport og for Norges Skiforbund, og ikke minst Sundby selv. Jeg syntes det er synd fordi de som fremover kommer til å representere Norge kommer til å bli anklaget, bli tynet og ikke trodd. Hver gang Norge kommer til å stå på pallen.

Martin Johnsrud Sundby er kanskje den siste vi hadde trodd skulle drite seg ut, og den utøveren kanskje flest har lagt sin elsk på. Men han er jo fortsatt kun ett menneske, men et ønske og en jobb – og ikke minst en utøver jeg virkelig håper klarer å reise seg og komme sterkere tilbake. Og det viser seg jo nok en gang at man kan være konge den ene dagen, og knekt den andre – men forhåpentligvis med papirene i orden.

 

 

Følg meg gjerne på Facebook HER

og Instagram HER

 

– Marty

 

 

 

 

 

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *