Kan du vær så snill å finansiere russetiden vår?

Categories Blogg

Uansett hva vi sier, hva du sier og hva russen sier – så kan vi ikke forsvare setninger som «Jenta var fattig, men vi knulla likevel (ÆSJ)»,«Det er ikke voldtekt, bare legg deg ned på ryggen og hold kjeft» og «Jomfru i nød spre dine lår, kvelden skal huskes i tusener av år [?] alle er så DRITA». 

Jeg forstår at russetiden er så vanvttig mye mer enn dette, men det er jo dette vi husker og bemerker oss – det vi får med oss, vi som er utenomforstående. 
Jeg kan ikke forstå hvor disse ordene kommer fra, hvor denne holdningen kommer fra og hvorfor vi aksepterer den. Jeg oppfatter at russen ønsker å ha makt, ønsker å fremstå mektige og prektige. Akkurat på samme måte som resten av samfunnet egentlig ønsker. Jeg kan bare ikke helt forstå at vi skal vise makt med å fortelle hvor mye penger vi har, hvor mange damer vi har, hvor mange ligg vi har hatt og hvor mye vi drikker. Jeg forstår også at dette ikke er noe nytt, jeg forstår at den russen kaster mye hemninger og at terskelen for å “skeie ut” er mye lavere når aksepten er så stor. Jeg forstår også at dette antakeligvis ikke er noe annerledes enn før, jeg forstår at prinsippet på julebordet til mor og far heller kanskje ikke er så langt fra dette heller, for dette er jo ikke bare et spørsmål til russen – for russen er russ i fire uker, så er de jo tilbake i poloskjorta, hettegenseren og på jobb i kassen på Meny og på treningssenteret. De er jo så mye mer enn russ. 

Jeg har nemlig de siste dagene sett flere innlegg fra desperate russ, som i frykt for at russetiden allerede er over spør venner og bekjente om de kan redde de fra en katastrofal russefeiring. De skriver om at de er svindlet og lurt trillrundt av diverse levrandører, som gjør at blandt annet russebussen nå ikke lenger går fremover, at girkassen har røket og at bremsen har røket. For en gang skyld så syntes jeg ikke at vi skal slakte russen i media, for jeg syntes vi skal være enige om at russen er vulgære og fæle nok nå. Sangene de hører på en både diskriminerende og katastrofale.
Vi leser artikler om alle millionene russen velger å bruke på russetiden, men jeg undrer på om det har blitt greit å svindle russen? Er det greit å lure en haug av dumme ungdommer som burde visst bedre?
Nei, ærlig talt. Vi kan si hva vi vil om feiringen, om ungdommene og om pengebruken, men det skremmer meg at det sitter voksene mennesker der ute som er villige til å lure ungdom som faktisk prøver å få til noe. Jeg ville personlig aldri gått inn med så store summer i russetiden, og jeg har heller ingen forventinger til russetiden, men det gir meg vel heller ikke tillatelse til å lure de og håve inn hele budsjettet deres, om jeg liker russen eller ei? 


Bilde: Aftenposten
 

– Marty

 

 

 

 

1 kommentar

1 thought on “Kan du vær så snill å finansiere russetiden vår?

  1. Jeg er russ nå i 2016, og er helt enig med deg! Vi blir lurt trill rundt. Heldigvis er jeg ikke på buss, men synes at man kan ha det like gøy med å bruke en brøkdel av de som er på buss, og derfor tar jeg forebehold mot dette kapitalistiske idiotiet.
    Men først og fremst vil jeg påpeke at russen i år er mindre vulgære enn ifjor. 12 dager inn i rt så har det ikke blitt meldt ét eneste voldekt, heller ikke synger vi om å pule 13-åringer. Som du sier er vi russ mer enn bare russ. Vi ser hva andre mennesker gjør og handler, og tar forbehold mot det som vi opplever som uakseptabelt. Derfor vil jeg si at vi beveger oss i en mer positiv retning, og som mennesker så klarer vi å reflektere over hva russetiden egentlig handler om, nemlig å feire at vi er ferdig med videregående med vennen våre – ikke kongla, eller chugge en kasse øl til vi har 3 i promille eller stryke på eksamen. Vi vil bare ha det gøy med vennen våre!:)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *