Jeg kommer til å få sparken som russ

Categories Blogg

Jeg leser om ungdom som måles opp og ned for å delta. Jeg leser om ungdom som forbreder russetiden fra de går i 10.klasse. Jeg leser om ungdom som prioriterer russemøter fremfor skoletimer. Jeg leser om ungdom som bruker hundretusen på russetiden. Jeg leser om ungdom som ikke kan vente med å drikke seg drita fulle, ligge med flest mulig og kaste alle hemninger. 

Jeg vil ikke måles opp og ned, det gjør jeg nok av fra før av. Jeg hadde aldri orket å forbrede noe jeg ser på som unødvendig så lenge. Jeg hadde aldri valgt å prioritere et russemøte fremfor en skoletime. Jeg hadde aldri valgt å bruke hundretusen på russetiden. Jeg har heller ikke et ønske om å drikke meg drita full, ligge rundt og kaste alle hemninger og rote bort 13 år med skolegang.
Jeg ønsker ikke være del av en gjeng med like gensere, som hopper opp og ned til en sang som oppfordrer oss alle sammen til å være horer og kaste oss ned på kne til neste gutt som trer inn i rommet. Jeg ønsker ikke være en del av en gruppe der vi velger ut de peneste, de rikeste og de mektigste. Jeg ønsker heller ikke være del av en gruppe som står i mot mine verdier, mine holdninger og mine ønsker. 

Jeg trives ikke når jeg oppfordres til gruppesex, når jeg oppfordres til å drikke meg så full at jeg ikke husker mitt eget navn og sniffe kokain til det renner ut av øra på meg. 

Jeg vet ikke hvem det er synd på heller. Jeg vet egentlig ikke om det er synd på de som ikke får delta, eller om det er synd på de som prøver å få nr. 9 på knutelista nemlig: Fareskilt – Ha sikker sex med to andre medruss samtidig. Eller nr. 45. Ha sikker sex med syv forskjellige personer på syv dager. 

Til neste år er jeg russ, og jeg har ingen planer, og jeg gleder meg ikke stort heller. Faktisk, så tror jeg at jeg vil få prestasjonsangst til å nå opp, hvis jeg hadde gått inn for å være kul nok, rik nok, flink nok og deilig nok. Egentlig så syntes jeg det er ganske synd – for så mye som vi klager på skolen, så syntes jeg vi burde feiret at vi var ferdig med 13 års skolegang med måte, sammen, alle sammen. For vi forbinder denne festen med de største bussene, penger, mest mulig alkohol, sex og er du ikke på buss – er du en taper, eller hva? 

Det finnes mye bra russ. Det finnes russ som velger å bruke feiringen sin på å hjelpe andre, på og virkelig feire, sammen i et trygt og godt fellesskap. Men de vi hører om, er de som voldtar, de som drikker, de som sloss og de som sløser. Det finnes jo også positive sider? Jeg oppfordrer og ønsker mye heller å være en taper i et fellesskap, der alle får delta – enn å være i en “sekt”, “der alt avsluttes i en hookering på Tryvann natt til 17. mai”. 

Følg meg gjerne på Facebook HER

og Instagram HER
 

 

#nettavisen 

– Marty 

 

14 kommentarer

14 thoughts on “Jeg kommer til å få sparken som russ

  1. e tenkte mye på det samme, men her i Ålesund e ikkje det like stort fokus som i Oslo tror e. Her har dem bare russe bila også. sjøl va ikkje e russ, fordi e gikk ut for å bli lærling egentlig. Men e syns også at det va litt skummelt å tenke på at e skulle gå 17 daga inn i nokke som handla om sex. E meina man ikkje trenge 17 daga verken til det eller feiring e!

  2. Høres ut som du tilhører feil gruppe folk om dette med å sniffe kokain, og å bli målt opp og ned er tilfelle. Mange russ vil bare ha det gøy, slik russetiden skal være-gøy. Jeg tror ikke duskal bekymre det for mye. Du må bare ha nerven til å være annerledes og å ikke gi etter på alle disse rikmannsfolkene soom ikke har bedre å gjøre. Russetiden skal ikke være den tiden du er den beste versjonen av deg når detkommer til å slippe seg løs, drikke (med vett) osv. Men du skal ikke gjøre noe du ikke vil slik som ellers i livet. Jeg føler det blir litt for stort fokus på russ. Dette har alltid vært et problem, men man kan ikke dra alle under samme kam.

  3. Du kan trøste deg med at du er deilig, hvert fall. Da slipper du å bekymre deg for den delen :-)))))

  4. Du tar virkelig moroa ut av russetiden. Den handler jo om å feire at man er ferdig med 13 år med skolegang. Du velger selv om du vil ha gruppesex, sex med 7 personer på 7 dager eller sniffe kokain. Lær deg å stå i mot presset! Ma trenger ikke gjøre det russesangen sier, man synger med fordi de er fengende og ikke nødvendigvis fordi man er enig i å gjøre det. U go, russetiden skal bli fet

  5. Før i tiden kunne man jobbbe hardt for å tjene gode penger! Nå er det bare å skrive hardt nok.
    For det første kjære deg vis en jente ligger 1 person eller 100 personer så er ikke hu en hore. En hore er en som tar betaling for sex bare sånn at det er klart. Alle sammen har sine egne måter å feire russe tiden på, noen tar absolutt helt av andre gjør ikke det. Det er kun 1 ting jeg vil være enig i det du skrev ikke prioter noe framfor skole timer 🙂 men for en verden vi lever i hehe skriv alt mulig tull få folk til å lese og dele det plutselig er du en blogger å plutselig tjener du på det. Vurderer nesten å starte selv å kalle det for den anonyme pakissen ;D

  6. Om noen få år når vi muslimer har tatt over så trenger du ikke tenke mer på problemstillingen siden alkohol vil bli forbudt!

  7. Unnskyld meg, men hvis du ikke vil delta i russetiden, er det bare å ikke delta. Ikke rakk ned på andre bare fordi dere definerer “å ha det gøy” på forskjellige måter. For noen er det gøy å drikke seg drita, ha sex og miste hemningene, noe som heller ikke påvirker deg eller ditt liv på noen som helst måte hvis du allikevel velger å ikke delta.

  8. Så mange negative kommentarer her!
    Jeg er veldig enig i det du skriver, det har blitt et stort press på å være kul og være som “alle andre.”
    Jeg var russ for noen år siden, og det var ikke det store for meg. Så ingen grunn til å bli med hvis du ikke ønsker! Feir på din måte at 13 år med skolegang er omme! Stå på!

  9. Hele samfunnet er basert på press; sosiale og kulturelle. Hvis du fortsatt vil være en del av samfunnet og unngå presset, bare drit i presset og gjør hva du vil. Det er ingen annen måte.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *