Når vi voksne får kjeft

Categories Blogg

Når vi voksne får kjeft

Har du noen gang sett en voksen som har gjort deg flau? En voksen som har gjort deg sint? En voksen som har gjort deg brydd? En voksen som har gjort deg frustert? Har du noen gang stått i kø, mens en voksen dame har sneket foran deg? Har du noen gang vært ute på gata, mens en voksen mann har vært tydlig beruset og oppført seg ubehagelig? Jeg har det. Og jeg tror ikke alltid vi voksne, hvis jeg skal tørre å kalle meg det – er noe bedre enn barna. 

Vi har da vært til stede når vårt eget barn, vår egen søster, bror, fetter, kusine eller barnebarn har spilt kamp, og den usympatiske supporteren står på sidelinjen? 

Vi har da vært til stede når mannen foran oss, lett sniker inn foran oss i køen, og tar plassen vår?

Vi har da vært til stede når den visse damen himler med øynene og gir utrykk for at du er det nullet du er? 

Vi har da vært til stede når mannen i gata roper og hoier, full som en alke, og oppfører seg uanstendig der vi går? 

Vi har da vært til stede når damen åpenlyst snakker stygt om en annen i telefonen sin på bussen? 

Så hvorfor sier vi ikke ifra? Tør vi ikke? Føler vi at det kanskje ikke er vår sak? 

Hvem liker egentlig å få kjeft? Liker du å få kjeft? Jeg liker ikke å få kjeft. Har det egentlig noen gang hjulpet å kjefte? 

Og jeg tror egentlig ikke effekten er noen annerledes på barna. Joda, det hender vi irritert inngår en heftig diskusjon med den usympatiske supporteren, mannen som sniker og damen som himler med øynene – men vi er vel så konfliktsky at vi helst lar være? Så når vi diskuterer om det er greit å kjefte på andres barn på lekeplassen, så er jeg sannelig ikke sikker. Ja, vi burde vel sikkert si i fra – men hadde vi sagt ifra hvis dette gjaldt oss voksne, og jeg var litt slem mot deg? Det er klart vi ikke skal la ungene hamre løs på hverandre, men har man som voksen, forelder, søsken, tante eller onkel tillatelse til å kjefte på det andre barnet fordet? 
Hadde du kjeftet på meg, så tror jeg at jeg hadde blitt flau, bitter og egentlig bare sint? Hadde ikke du? 

Hadde vi sagt i fra hvis vi gikk forbi og så to voksne krangle upassende på butikken?

Hadde vi sagt ifra hvis vi så en kvinne slå en mann på gata?

Hadde vi sagt ifra hvis jeg kalte deg en dust på puben en sen fredagskveld? 

Nei, jeg tror dessverre ikke det. 

 

 

Følg meg gjerne på Facebook her 

Og instagram her 

#nettavisen #side2 #side2blogg

– Marty 

4 kommentarer

4 thoughts on “Når vi voksne får kjeft

  1. Bloggen din er så latterlig bra at jeg blir glad av hvert eneste innlegg du skriver. Jeg blir glad for at du tar tak i ting, og får andre til å tenke. Takk!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *