hits

Paven, Gathering og grenseparty

Paven, Gathering og grenseparty


Psken er sammen med julen den mest sentrale av de kristne hytidene, og feires til minne om Jesu Kristi siste nattverd, lidelse, dd og oppstandelse. Forut for psken markeres fastetiden og den stille uke, og etter pskesndag kommer psketiden, som varer fram til pinse. Ordet pske er en forvanskning av navnet p den jdiske hytiden pesach. Jdene har feiret pske lenger enn kristne. De feiret utvandringen fra fangenskapet i Egypt. Det var Jacob og hans 12 snner som i sin tid bosatte seg i Egypt og deres etterkommere ble gjort til slaver under Faraos styre. (wikipedia)

Takk og lov for pske. Takk og lov for etterlengtede fridager hvor vi fr frihet til gjre nesten hva vi vil. Bde julen og psken er de kristnes hytid, det feires til minne om Jesus Kristus siste nattverd, lidelse, dd og oppstandelse og er det noe vi nordmenn er glade for, s er det disse feiringene. 

Noen velger feire hytiden med lange skiturer p sndekte vidder mens de nyter milevis p ski med guttungen hengende p slep, med lovord om at: om 1,5 mil er vi p hytta igjen - og hvis nettet funker, da kan du f se neste episode av favorittserien. 

Andre feirer med dra til Strmstad, handle p Systembolaget - p selveste Skjrtorsdag. Herregud for et party det er. 5000 pskeglade nordmenn la igjen visitkortene sine i Strmstad denne dagen. Syv nordmenn ble kjrt i fyllearresten, og en dame mtte p sykehuset fordi hun var for full. Halleluja, for pske.  Noen feirer ogs psken sin i Vikingsskipet p Hamar der de spiller dataspill, dag og natt og koser seg med the Gathering. 

Vi har jo ogs de som feirer psken p fjellet, med fyll, afterski og sex; for ikke glemme paven, han som vasket og kysset fttene til de unge asylskerne for vise verdenssamfunnet viktigheten av gi flyktningene tak over hodet. Skjnner jo at dette har noe med at Jesus vasket fttene til disiplene sine siste kvelden fr han skulle d. Bra Frans. 

Vi har da alle vr hytidlige mte feire denne flotte hytiden p, hver vr mte og nyte disse deilige dagene p - pskeferien er virkelig en deilig klisje. 



 

- Marty

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar