Størrelsesinformasjon

Categories Blogg
Størrelsesinformasjon

 

“Her finner du din størrelsesinformasjon”

“Finn din størrelse ved å se i tabellene”

– Målene er oppgitt i centimeter

A) Mål der brystene er størst

B) Midjemål; der midjen er smalest

C) Stussvidde; Der baken er bredest

D) Innerben/Lengde, må måles fra øverst i skrittet til gulvet

E) Lengde 

Dette leser jeg når jeg traver rundt i butikk etter butikk på utkikk etter en ny bukse. Jeg er nesten 1.80 høy, og ja, bena er vanvittig lange. Folk sier det er flott, men som jeg sier til de fleste – du kan godt få ett par centimeter. Jeg er verken tjukk eller tynn, men heller ikke normal. Hvis normalen går etter størrelsene på buksene jeg vrenger av meg gang på gang, og hvis normalen er dama på bildet som poserer i buksa jeg så veldig gjerne vil at rumpa mi skal passe i. 

Vel, jeg passer rett og slett ikke inn. 

Jeg digger rosa og knæsje kule treningsklær. Og joda, det hender jeg finner noe som passer. Men med størrelse 42 i sko så kan jeg vel nesten glemme rosa fancy treningssko, som de andre jentene har. Og joda, jeg får løpesko, så jeg skal ikke klage. Jeg får sko i størrelsen min, blå, orange og grønne – ikke tenk på det.
Jeg tror jo egentlig alle mennesker trenger å føle seg litt fine og freshe en gang i blant. Og det å jobbe i klesbransjen selv, og si til en dame at jeg ikke har størrelsen hennes, har ikke hatt den og at det antakeligvis ikke produseres en gang – det er ikke kult. Så hvis vi skal klare å akseptere disse kroppene våre i disse forskjellige fargene og fasongene vi stadig klager over – så burde kanskje denne bransjen følge etter?

Denne lille gutten i Afghanistan som lagde seg en Messidrakt, han gjorde det vel for å gjøre noe spesielt, fordi det var gøy, fordi det var kult? Jeg bor i Norge, og jeg skal ikke klage. Jeg akter nesten ikke å klage. Jeg som bor her i verdens rikeste land, med penger til å kjøpe meg en Messidrakt, eller tre. 

Men hva er det egentlig med klesbutikkene og denne bransjen? For jeg syntes det skrurrer når XXL er det største og jeg ofte er en XL. 

Jeg kjenner mange mennesker, fantastiske mennesker, i alle størrelser og fasonger. Høye, lave, tykke, tynne, og ingen av de passer vel egentlig inn i denne berømte størrelsestabellen. 

Men shit au. Jeg får vel bare ta på meg 2XU tightsen min som jeg fikk av bestefar til jul, som pappa måtte bytte to ganger fra M til XL, for at den skulle bli lengst mulig på de lange bena. Den passer overhode ikke til min rosa treningsvest og mine blå og orange mannesko. Heldigvis har selvironi vært en del av barneoppdragelsen min, for det å hele tiden kjempe for å passe inn i denne jævla størrelsestabellen – det er slitsomt.
 

– Marty 

10 kommentarer

10 thoughts on “Størrelsesinformasjon

  1. Ja det er synd det skal være sånn i 2016! Men husk på at du er bra nok akkurat som du er da <3 Selv om samfunnet er dritt mye av tiden, og livet er jævlig kjipt noen ganger.. Du er virkelig flink til å skrive altså 🙂 Stå på videre <3

  2. Åååh kjenn meg sånn igjen!!! Ikke me fotene men med brystene, har 70J i BH-størrelse ifølge change å må opp i XXL for å finne en topp som passer..
    Med dårlig selvtillit og egentlig ganske normal midje føler man seg plutselig mye større..
    Få inn klær for alle og ikke bare for disse modellene…

  3. Klær er etter størrelser, ja. Det betyr ikke at alltid modellene passer inn i alle klærne heller! Mål er mål, det viktigste er alltid helse og selvfølgelig det å være vel i egen kropp. Motebransjen jobber aldri etter vekt, og vi bruker alt fra xxs-m-l. Det ser man kanskje ikke på bildene, men vi må også opp en størrelse eller to når bena er lange. Det kan man nok dessverre ikke skylde på motebransjen for.
    Og ingen hater lange ben, Martine.. 😉

  4. Hei! Jeg er 182 høy og sliter med de samme tingene. Det er slitsomt at kropsidealet er på sånn at det er vanligst å være 160 høy og størrelse xs. Hater det! Sjekk ut de høye damer i høye hæler på facebook! Det er bra for selvtilliten 😀

  5. What?! Er du størrelse XL? Det hadde jeg aldri trodd! Er 170 og og jeg må bruke L og XL i jeans selv, nettopp fordi jeg har rompe og lår. Hurra for å ha spilt håndball og ha kraftig beinbygging liksom. Hater de størrelsene, for det varierer så jævla mye fra butikk til butikk.

  6. Jeg sliter med akkurat samme problemet!! Men 2XU har faktisk egne størrelser som heter “tall”, altså MT f.eks som jeg bruker! Den er mer enn lang nok i beina, og jeg er 182! 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *