Kjære, kjære nettroll.

Categories Blogg

Kjære, kjære nettroll. Hvem gir deg tillatelsen til å si at jeg ikke fortjener å leve? 

– Så jævelig ekkel du er.

– Fy søren, så stygg du er.

– Hvem tror du at du er? 

– Du fortjener ikke leve.

– Så dårlig som du skriver skjønner jeg ikke at folk gidder å lese.

– Oppmerksomhetssyke drittunge.

Dette er eksempler på kommentarerer som florerer rundt på nett, daglig, også i mine sosiale medier. Dette er kommentarer jeg av og til leser, av og til tar til meg og av og til ler høylytt av. Jeg lurer sånn på hvor disse kommentarene kommer fra? Ditt anonyme nettroll, er jeg virkelig så håpløs? Hvem gir deg tillatelse til å fortelle meg, og andre at vi ikke fortjener å leve? Føler du deg bedre når du forteller noen andre hvor stygge de er, og hvor inkompetente de er? Er du virkelig så feig at du skjuler deg bak en falsk mailadresse og et anonymt navn kun for å fortelle noen noe som gjør at du føler deg bedre selv? Hvem lærer deg, hvem gir deg tillatelse til å rakke ned på en person som enten forteller om en erfaring, en mening eller viser seg frem? Hvis det virkelig er så håpløst, hvorfor bruker du tiden din på å lese det, se det og kommentere det? 

Kjære, kjære nettroll. Er du litt sjalu du, der du sitter hjemme i sofakroken din, der du sitter sliten og trøtt på bussen og gjør det du kan for å føle deg litt bedre? Vinner sjalusien din? Og hvorfor er du sjalu? Tro meg, du har hvertfall ingen grunn til å være sjalu på meg. Og hvis det ikke er sjalusien, hva er det da? Trenger du bare å jekke meg ned ett par hakk, jekke ned andre? Trengs vi virkelig å jekkes ned? 

Kjære, kjære nettroll. Jeg skjønner sosiale medier er din lekegrind, der du dytter andre, spytter andre i fjeset og er slem. Men er du ikke litt for stor til dette? Det var ikke lov den gangen, så hvorfor gjør du det nå? 

 

 

– Marty 

24 kommentarer

24 thoughts on “Kjære, kjære nettroll.

  1. Det er modig å tørre å være seg selv. Men folk er bare redde for andre meninger, derfor velger de å bare angripe med stygge kommentarer.

  2. Hei du. Visste du at flere mobbere sliter psykisk etter å ha mobbet andre enn de som blir mobbet? Det er dem det er virkelig synd på når alt kommer til alt. Jeg tror ikke det funker å mobbe tilbake, som jeg føler er det du gjør med denne artikkelen.
    Forøvrig mener jeg at det mulig er behov for å jekke deg ned et par hakk. Ingenting vondt i det du skriver, men kjære deg du er ikke den eksperten du tror du er. Hvis du tror at du med grunnskolen som utdanning tror at du greier å komme frem til noe genialt/løse et stort problem her tar du feil. Feil feil feil.

  3. Hei Jonas.
    Først og fremst, takk for at du leser bloggen min. Jeg syntes det er fryktelig synd hvis det du sier stemmer. Mobbing er overhode ikke greit. Jeg tror det er en grunn til at de som mobber gjør dette, og at det er en god grunn til det, dessverre. Jeg mener ikke å verken henge ut, eller mobbe noen med dette innlegget. Jeg ønsker kun å stille spørsmål ved disse som skriver og henger ut andre over nett. Jeg sliter dessverre litt med å forsvare disse.
    Jeg er som du sier ingen ekspert. Jeg er kun en jente på 17 år, med haugevis av spørsmål uten svar. Men takk for at du kunne gi meg noen svar og igjen takk for at du tok deg tiden til å lese og kommentere. Ønsker en god natt 🙂

  4. Hvordan synes du ble fremstilt første program av serien? Var det vanskelig å spille den inn siden du måtte være så åpen eller gikk det greit?

  5. Dette er ikke nettroll, dette er folk som hetser. Nettroll er folk som provoserer ved å for eksempel poste noe som folk finner fornærmende for å skape reaksjoner, men de gjør det for å tulle. Det å hetse er ikke noe troll gjør.

  6. Da jeg var yngre, ble jeg ofte forsøkt mobbet. Hva gjorde jeg da? Sparket og slo fra meg. Lot ingen mobbe meg. Idag får jeg høre fra mobberne at jeg var tøff og sterk. Fikk jeg egentlig svar på hvorfor de mobbet meg? Nei, kanskje de ikke vet det selv. De søker etter noen som er svakere enn seg selv, noen de kan bruke som en boksepute. I meg fant de ikke et offer, men ei som også stod opp for andre som ble forsøkt mobbet.
    Nei, jeg sier ikke folk skal slå og sparke for å forsvare seg. Denne mobbetendensen har forlatt meg, forlot meg 2. året på videregående. Nå omgås jeg voksne folk og er vel ganske voksen selv nå. Men mobbeproblematikken forlater vel meg egentlig aldri. Er det noe jeg brenner mer for enn mobbing? Nei, det stikker så dypt når jeg leser om sånne saker, så sent som nå, den unge jenta som døde. Og media som angriper mora? Nei, det er systemet som feiler å hjelpe både barna og foreldrene. Både barna som mobber. Og deres egne foreldre på hjemmebanen.
    Jeg studerer pedagogikk på Universitet i Oslo. Kanskje jeg blir en av de som finner metoder for å motvirke mobbingen i skolene dersom jeg ikke blir lærer? Jeg tror ikke det er barna som er hovedproblemet. Verken på barneskolen, ungdomsskolen eller videregående hørte jeg noe særlig om mobbekampanjer eller snakk om hvordan man skulle gå imot mobbingen.
    Det blir interessant å se hvordan dette skal gå, men det må skje en endring. Barn skal ikke få lov til å ødelegge livene til andre barn. Det må få konsekvenser, sanksjoner, det må settes eksempel på hvordan det skal være og hvordan det ikke skal være, når de gang på gang feiler.

  7. Og til deg Jonas, jeg tror du burde lese litt mer forskning dersom du skal komme med så sterke og bastante påstander. Det er et omfattende problem og jeg syns det er flott at det er noen som tør å stille spørsmål. Dessuten er vel ikke innlegget hennes rettet mot mobbing? Rettere mot nettroll?

  8. For det første, kutt ut å slenge meldinger som ikke har noe med tema å gjøre. Troll meg a, hvis dere er så tøffe i trynet.
    SÅ: Mobbing i enskolegård kan du se bare på bevegelsesdynamikken. Kan sikkert utvikles et dataprogram som kan avdekke mobbing ved å følge bevgelsene. DET hadde endelig vært en nyttig bruk av slik teknologi.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *